Als een raket door de dampkring gaat verbrand die deels. Is de dampkring zo heet, of komt dit door de snelheid?

Het verbaast me, omdat daar waar vliegtuigen hoog in de lucht vliegen het altijd erg koud schijnt te zijn. Ook midden in de zomer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Een capsule, of in het geval van de space shuttle: de orbiter, hebben bij hun lancering een enorme snelheid meegekregen. Snelheid genoeg om elke 1,5 uur een baan om de aarde af te leggen.

Met die snelheid kun je niet landen. En ook voor het afremmen met parachutes gaat het nog veel te hard. Daarom wordt de wrijving met de lucht gebruikt om geleidelijk snelheid te verliezen.

De lucht in de bovenste lagen van de atmosfeer is nog heel ijl. Veel afremming heb je in het begin dus niet. Een capsule komt dus met een enorme vaart in aanraking met de lucht. Dat levert zoveel wrijving op dat er een hoge temperatuur ontstaat. Maar al gaat het in het begin relatief langzaam je verliest wel snelheid. Het werkt wel.

De lucht waarmee de capsule in aanraking komt is inderdaad steenkoud, maar doordat de capsule zelf zo warm (heet) is maakt dat nauwelijks wat uit.

Ook een vliegtuig wordt in theorie wat warmer als gevolg van de wrijving met de lucht, maar met de snelheid van slechts een paar honderd kilometer per uur is dat zo weinig dat het nauwelijks merkbaar is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even voor je opgezocht: een space shuttle haalt zo'n 27000 km per uur, een boeing 747 zo'n 800 km per uur.
Dat zet de snelheidsverschillen een beetje in perspectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat volgens mij ook van belang is voor de wrijving is de hoek waarin je de dampkring binnen komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@som De hoek 'an sich' is niet van belang, wel wat je er mee wil bereiken.
Maak je de hoek te plat, dan kaats je gewoon af op de atmosfeer, net zoals een steentje op het water afketst. Maak je de hoek te steil naar beneden, dan kom je veel te snel, dus met nog teveel snelheid op de grond aan. Dan is er van een zachte landing ook geen sprake. ;-) Wel heb je in zoverre gelijk dat je eerder in de dikkere luchtlagen zit, met dus meer wrijving en meer hitte. Maar die hoek zelf maakt niets uit voor het feit dat de capsule heet wordt. In de praktijk is de hoek waarbinnen een afdaling plaats moet vinden heel krap. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat wanneer je de aarde als een voetbal voorstelt, de dalingshoek ongeveer gelijk was aan de dikte van een vel papier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je toelichting! Ik bedoelde idd dat je met een stijle hoek minder lang wrijving hebt en dus te hard gaat.

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de wrijving met de lucht bij die grote snelheid.