Als een raket door de dampkring gaat verbrand die deels. Is de dampkring zo heet, of komt dit door de snelheid?

Het verbaast me, omdat daar waar vliegtuigen hoog in de lucht vliegen het altijd erg koud schijnt te zijn. Ook midden in de zomer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een capsule, of in het geval van de space shuttle: de orbiter, hebben bij hun lancering een enorme snelheid meegekregen. Snelheid genoeg om elke 1,5 uur een baan om de aarde af te leggen. Met die snelheid kun je niet landen. En ook voor het afremmen met parachutes gaat het nog veel te hard. Daarom wordt de wrijving met de lucht gebruikt om geleidelijk snelheid te verliezen. De lucht in de bovenste lagen van de atmosfeer is nog heel ijl. Veel afremming heb je in het begin dus niet. Een capsule komt dus met een enorme vaart in aanraking met de lucht. Dat levert zoveel wrijving op dat er een hoge temperatuur ontstaat. Maar al gaat het in het begin relatief langzaam je verliest wel snelheid. Het werkt wel. De lucht waarmee de capsule in aanraking komt is inderdaad steenkoud, maar doordat de capsule zelf zo warm (heet) is maakt dat nauwelijks wat uit. Ook een vliegtuig wordt in theorie wat warmer als gevolg van de wrijving met de lucht, maar met de snelheid van slechts een paar honderd kilometer per uur is dat zo weinig dat het nauwelijks merkbaar is. Toegevoegd na 4 minuten: Nog even voor je opgezocht: een space shuttle haalt zo'n 27000 km per uur, een boeing 747 zo'n 800 km per uur. Dat zet de snelheidsverschillen een beetje in perspectief.

Dat komt door de wrijving met de lucht bij die grote snelheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100