wanneer begint bij bv paarden een stam?

hoe kun je stellen dat een stam bij een bepaalde merrie begint, dat paard had ook een moeder

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je "ras" ipv "stam".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee, stam is een afkorting van stamboom en niet van een ras

Antwoorden (1)

Elke stam moet ergens beginnen de startdieren hebben noodgedwongen ook een vader en een moeder. Daarom moet je een bepaald dier nemen als startpunt voor een stam maar je kan per definitie pas van een stam spreken na enkele generaties, wanneer de afstamming van alle leden van de stam bekend is en de nakomelingen zorgvuldig geselecteerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat je ergens moet beginnen begrijp ik, maar wie doet dat en wanneer. Kijk naar de lippizaners, stammen (naam van de vaderstam hengst) van honderden jaren oud, kijk naar de arabieren ( ook genoemd naar vaderhengsten), bv de holsteiners hebben stamnummers, wie geeft dat nummer en wanneer. De kwpn`r bestaat niet, hoogstens is de basis het oude gelderse of groningse paard en voor de laatste 50 jr zijn daar buitenlanders aan toegevoegd. Dus wanneer kreeg de kwpn`r een stamnummer en van wie? Gerrie een merrie gefokt door mijn grootvader kwam uit de fokfamilie 431, geb. 1946, een groningse merrie, later kwam daar concorde uit voort. Die merrie had dus ook al een nummer. (nee mijn grootvader leeft niet meer).