mag ik zonder vergunning aardappels telen op 100 m2?

Dit zijn ongeveer 400 planten, heb ik hier een vergunning voor nodig?

1.6K
Inekez1
een jaar geleden
Dat ligt er aan waar je aardappels wil telen en hoe die grond nu gebruikt wordt.
Ook al is het je eigen prive grond, in bijvoorbeeld Natura 2000 gebieden mag je geen bestaand grasland of natuurgebied omzetten naar akker of moestuin. Dat is landelijk geregeld. Per gemeente kan in de APV en/of het bestemmingsplan regelgeving zijn opgenomen voor het toegestane gebruik van landbouwgrond, tuingrond en akkers. Let ook op eventueel aanvullende regelgeving mbt het gebruik van bestrijdingsmiddelen en bewatering. Vaak gelden dergelijke regels alleen voor professionele landbouwers, maar soms zijn er nadrukkelijk géén uitzonderingen voor hobbyboeren of particulieren. Heb je een huurhuis en wil je de tuin van het huurhuis gaan gebruiken als moestuin, controleer dan ook of dat volgens de huurregels van de verhuurder wel mag.

Antwoorden (2)

Nee, je hebt geen vergunning nodig.
Als je bijvoorbeeld een volkstuin of een moestuinbak hebt kun je jouw eigen aardappelen telen.
Veel tips hierover op de website www.tuinen.nl: Zelf aardappels kweken.
https://www.tuinen.nl/zelf-aardappels-kweken/
En: www.makkelijjkemoestuin.nl: Aardappels telen in de Makkelijke Moestuin.
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/aardappels-telen/
een jaar geleden
Als het op je eigen terrein is heb je er geen vergunning voor nodig, dus niet bij een huurhuis, koophuis, of op een gehuurde moestuin / volkstuin (tenzij de reglementen dat verbieden, maar waarom zouden ze?)
een jaar geleden