Ja, uiteraard, anders waren allang geen vleeskippen meer.

Maar toch is je vraag niet zo makkelijk te beantwoorden.

De kippen die door een fokker gehouden worden, en hun normale voeding krijgen (zoals in de beruchte uitzending van KvW), groeien zo hard dat ze niet lang genoeg in leven blijven zodat ze eieren kunnen leggen.
Toch, als je deze dieren weinig voer geeft, is het mogelijk om ze zo ver te krijgen dat ze niet dood gaan, en dan kunnen ze inderdaad eieren leggen en deze uitbroeden, maar het is geen makkelijke opgave.

Maar dan... hoe krijg je een volgende generatie?
Het antwoord is dat de kippen die naar het slachthuis gaan na 6 weken intensief vetmesten, hybride dieren zijn. Er is een vaderlijn (waarbij de nadruk bij de selectie van de ras op groei ligt) en een moederlijn (waarbij een voorkeur voor leggen van eieren én groei is) Als deze twee lijnen gekruist worden, en de nakomelingen voldoende voer krijgen, dan heb je een vleeskip.
De ouderdieren moeten hun hele leven "op dieet" blijven, anders krijgen ze allerlei problemen aan m.n. longen en gewrichten. Het opfokken van vleeskuikenouderdieren is specialistenwerk, en er zijn maar een paar bedrijven die dat met succes doen. Deze bedrijven leveren eieren aan de kwekers, ok liever nog: eendagskuikens.

Dus hoewel ik met "ja" begon (omdat het wel kan), zie je dat het niet zomaar kan, en in de praktijk gaat het fokken van vleeskippen toch met een trucje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het kweken van vleeskippen in de 'reguliere veeteelt' bereiken de kippen nooit de leeftijd waarop ze eieren gaan leggen; na 6 weken zijn ze al vet genoeg en worden ze geslacht. Ze worden niet voor niets 'plofkip' genoemd.

Een vleeskippetje dat niet geslacht wordt, zal misschien wel eieren gaan leggen als het volwassen wordt en het instinct zal er wel voor zorgen dat ze ook gaan broeden als de eitjes bevrucht zijn.

De Keuringsdienst van Waarde heeft er ooit een onderzoek naar gedaan. 2 plofkippetjes werden van de slacht gered en tussen 'vrije kippen' gezet. Het ging niet helemaal lekker met de kippen, omdat ze zulke zwakke botten hadden dat ze niet echt bestand waren tegen het 'vrije leven'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gewoon uitbuiting van die arme beestjes, ik betaal liever meer voor 'biologische' kippen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi bedacht stippel, maar... waar komen de slachtkippen vandaan?
Ze komen toch uit een ei!!! Check ff mijn atnwoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, kippen die eieren leggen voor vleeskuikens zijn wat anders dan legkippen of vleeskuikens-op-dieet. Dat is hetzelfde de opfok van varkens (waar ik dan persoonlijk wat meer kennis van heb): niet elke zeug die biggen krijgt, krijgt biggen die geschikt zijn als moederdier. De 'gelten' (jonge moederdieren) worden op stamboek gefokt.