Hoe lang gaat het nog duren voordat kweekvlees te koop is?

2.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Waarschijnlijk nooit, omdat kweekvlees niet duurzaam geproduceerd kan worden.
Griffin
2 jaar geleden
Eet vlees, of laat het staan, maar ga geen vervangers eten omdat je de smaak niet kunt weerstaan o.i.d. Eet gewoon veel minder vlees, dat is al goed genoeg. Eet shitake, een Japanse paddenstoel die de hartige smaak van vlees goed kan vervangen i.p.v. uit te kijken naar laboratorium vlees...bij de gedachte alleen al vergaat mij de eetlust.

Het beste antwoord

Er is sinds 2020 al kweekvlees te koop. Singapore heeft toen groen licht gegeven om in het laboratorium gekweekt kippenvlees te verkopen.

Eind 2022 of begin 2023 wil de Franse foie gras-maker Gourmey het eerste gekweekte foie gras leveren aan fijnproevers en restaurants.

Zie verder dit overzicht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultured_meat#Market_entry
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Alleen moet je nu dan wel eerst naar Singapore reizen als je kweekvlees wilt kopen. Vraagsteller wil vermoedelijk weten wanneer het in Nederland of België verkrijgbaar is.
Griffin
2 jaar geleden
"Vraagsteller wil vermoedelijk weten wanneer het in Nederland of België verkrijgbaar is."
Ik zie dat vermoeden niet terug in de vraag. De vraag is niet waar, maar wanneer, en sinds de globalisering goed op weg is, en waar iedereen goedkope meuk uit Azië over kan laten komen naar NL in twee dagen, waarom dan geen kweekvlees uit Singapore laten versturen?

Andere antwoorden (2)

Volgens de Maastricht Health Campus Brightland tot 2023. Het Limburgse voedseltechnologiebedrijf Mosa Meat werkt samen met Europese toezichthouders voor de veiligheid van het kweekvlees. Het Europese goedkeuringstraject duurt nog zeker anderhalf jaar. Zodra de verwachte goedkeuring er is, wordt de productie fors uitgebreid. Naar verwachting is dat in 2023.
2 jaar geleden
De prognose is dat we binnen afzienbare tijd consumptief kweekvlees eten kunnen. Kweekvlees dat op alle vlakken kan concurreren met traditioneel vlees. Betaalbaar kweekvlees dat qua smaak en beleving niet zal onderdoen voor vlees zoals we dat nu kennen.

In Singapore is kweekvlees al op kleine schaal te koop. In de Verenigde Staten, Israël en in Azië kan op korte termijn zomaar goedkeuring verleend worden om kweekvlees op de markt te mogen brengen.

Helaas is het in Europa nog even afwachten. De verwachting is dat het Nederlandse kweekvleesbedrijf Mosa Meat als eerste een voorstel tot goedkeuring in gaat dienen. Deze indiening bij de EFSA (Europese autoriteit voor voedselveiligheid) wordt eind 2022 verwacht. Jammer genoeg zal de procedure tot goedkeuring gezien zijn complexiteit wel enige tijd in beslag nemen. Mocht er prioriteit aan gegeven worden, zal het nog steeds zeker een jaar duren voordat er meer duidelijkheid over is.
een jaar geleden