Hoe kan een paard vooruit zien als de twee oogjes zijdelings op zijn hoofd liggen?

Ziet hij dan twee aparte beelden van zijwaarts? Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een paard kan een klein stukje voor zijn hoofd niets zien. Op
http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_vision#Visual_field
Vind je een plaatje daarvan. De reden daarvoor is dat het voor een paard, dat een prooidier is, handiger is om een groot gezichtsveld te hebben. Ons gezichtsveld is kleiner, maar omdat wij twee ogen hebben die voor een deel hetzelfde beeldje zien, kunnen wij diepte zien. Wij zijn echter roofdieren. Een paard hoeft geen andere dieren te vangen en hoeft dus geen diepte te zien. Wel is het handig dat hij snel roofdieren kan zien en dan zo snel mogelijk weg kan rennen!

Antwoorden (2)

Het zicht van een paard is anders dan dat van mensen. Paarden kunnen op grote afstanden bewegingen waarnemen en reageren daar op. In tegenstelling tot de mens kan een paardenoog zijn focus niet variëren van een voorwerp dichtbij naar een voorwerp veraf. Een paard focust door zijn hoofd omhoog of omlaag te brengen. Omdat de ogen van een paard aan de zijkant van het hoofd zitten kan het paard goed zijdelings en achteruit kijken, maar doordat ze dit maar met één oog doen kunnen ze minder goed diepte en afstanden waarnemen dan mensen.
Alleen recht vooruit overlapt het gezichtsveld van beide ogen en kan een paard diepte zien. Recht achter het paard zit een 'blinde vlek', hier kan hij niet kijken. Dit is de reden dat paarden erg kunnen schrikken als je ze van achteren geluidloos benadert.

Toegevoegd na 5 minuten:
De mens kijkt met twee ogen tegelijk. Als je één oog dicht doet zie je bijna hetzelfde. Een paard kijkt met één oog tegelijk. Hij ziet rechts en links dus iets anders. Er zijn veel mensen met paarden die je kunnen vertellen dat hun paard op de heenweg van iets schrok in de berm, en op de terugweg weer schrok van hetzelfde. Dat is makkelijk te verklaren: zijn andere oog had het 'gevaar' namelijk nog niet gezien. Soms kijken paarden wel met twee ogen tegelijk naar iets. Ze richten daar hun hoofd op en priemen beide oren naar voren. Ze zijn geïnteresseerd. Onze twee ogen naast elkaar zorgen er ook voor dat we nauwkeurig diepte kunnen zien. Voor paarden is het schatten van diepte dus moeilijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De plaatsing van de paardenogen maakt dat het bijna 360 graden in het rond kan zien. Bovendien kan het zeer kleine bewegingen waarnemen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fremar, wat een leuke,duidelijke en leerzame site. Hoeveel buitenrijders zullen er een hoefkrabber bij zich hebben.