Hoe wordt vogelgriep vastgesteld?

De laatste dagen is de vogelgriep weer veelvuldig in het nieuws. Maar hoe wordt nou vastgesteld of er ergens vogelgriep is? Ik neem aan dat de kippen / eenden / andere gevleugelden dit niet zelf zullen vertellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een kippenboer was vanmiddag op de tv en zei.
Dat er 15 dode kippen in zijn schuur lagen en dat waren er verdacht veel .
Toen heeft hij maar de veearts gebeld .
En die heeft enkele monsters van die dode kippen opgestuurd.
Waaruit bleek dar die monsters besmet waren met die vogelgriep .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is echt een antwoord, dank.
Toevallig ook nog een bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bron : die kippenboer zelf op de tv .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kort en bondig. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch iets te schematisch, vind ik.
Ook de boer wist niet écht wat hem overkwam, en dat hoeft trouwens ook niet, want het enige wat hem interesseert is of de kippen besmet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was op dat moment voldoende dat hij bekommerd was om zijn kippen. De boer kan zelf geen onderzoek doen, en heeft gedaan wat hij moest doen. Voor hetzelfde geld deed hij snel zijn kippen van de hand.
Ik denk dat het zo meestal gaat, ook met de varkenspest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet Fader.
Als er écht sprake is van vogelgriep of varkenspest dan kan een boer nóóit het probleem zelf oplossen of "onder de tapijt vegen", want als hij niet snel en resoluut ingrijpt, dan zijn ALLE dieren binnen de kortste tijd ziek, en in de meeste gevallen dood.
Overigens, elke boer weet dat het niet melden van een verdenking van zo'n ziekte niet alleen verboden is, maar zelfs een misdrijf is, en dat er hard opgetreden wordt. In UK tijdens de MKZ crisis zijn er boeren die in de gevangenis zijn beland omdat ze zieke of dode dieren zelf hebben begraven of vervoerd zonder toestemming. Deze boer heeft gewoon gedaan wat hij moest doen, en dat is prima.
Je mag niet van hem verlangen dat hij weet wat de NVWA of het lab precies doen met de dieren die ze voor onderzoek meenemen.
Dat bedoelde ik toen ik schreef "te schematisch": voor een antwoord op deze vraag kan je eigenlijk niet verwijzen naar de boer, je moet zijn bij het lab of bij de NVWA.

Andere antwoorden (3)

Dit word getest in een laboratorium. Meestal duurt dit 24 uur met een maximale tijd van 14 dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt bloedonderzoek gedaan op de aanwezigheid van antistoffen tegen het virus.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, Rieneke, maar het onderzoek wordt doorgaans verricht op dode dieren, en dan wordt onderzoek gedaan naar aanwezigheid van virus in longweefsel en slijm uit de luchtpijp. De min was trouwens niet van mij...
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Gabi!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(^_^)
Dat gaat in verschillende fasen.

Het begint met het constateren van symptomen bij de dieren, en dat kan variëren van geen eetlust en afwijkend gedrag bij een hobbyist die een paar kippen thuis heeft, tot een verhoogde uitval van enkele tientallen (of meer) dode dieren bij een boer.

De volgende stap is dat een dierenarts wordt betrokken. Zowel een hobbyist als een boer zullen in beginsel aankloppen bij zijn vaste dierenarts, die bij het kleinste vermoeden van vogelgriep, wettelijk verplicht is om melding te doen bij de NVWA. Een boer zal uit zichzelf heel snel denken aan meteen melding te doen bij de NVWA, overigens.
Trouwens, steeds meer particulieren en gemeenten die dode vogels aantreffen, bellen de NVWA om melding hiervan te maken. De NVWA komt dan de dode vogels ophalen en stuurt deze naar het lab voor onderzoek.

Op dit punt worden monsters genomen, zowel biologische monsters (doorgaans minimaal 5 dode of zieke dieren die naar het lab worden gestuurd) als omgevingsmonsters (monsters van mest en de omgeving van de boerderij)
De monsters gaan dan naar het laboratorium van het CVI in Wageningen, waar onderzoek wordt gedaan naar de aanwezigheid van het virus.

Het onderzoek heeft twee fasen:
Er wordt sectie verricht op de dode vogels, en gekeken naar tekens van ziekte.
Er worden dan monsters genomen (bloed, slijm en weefsel uit longen) Een eerste snelle test geeft resultaat binnen ca. 24 uur, en ook een indicatie van welke virus betrokken kan zijn bij de uitbraak. Als deze test negatief is, dan kan met een grote mate van zekerheid worden bepaald dat het om een valse alarm gaat, maar er moet een tweede test plaats vinden die uitsluitsel geeft.
De tweede test die minstens 24 uur extra duurt, is bepalend, en geeft zekerheid over de uitslag: is er sprake van vogelgriep, of niet. Daarnaast wordt met deze tweede test exact bepaald welke variant van de virus de uitbraak heeft veroorzaakt.

Kijk in de links van het CVI en de NVWA hoe het precies in zijn werk gaat.