Hoe komt het dat er 500 liter water nodig is om een koe 1 liter melk te laten produceren?

Dit vond ik op deze bron. [ http://melkjekanzonder.nl/de-melkfeiten/milieu-impact/ ], maar ik vroeg me af hoe dit aantal liter zo hoog is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (3)

dit is sterk overdreven...:De hoeveelheid water die een koe drinkt is onder andere afhankelijk van de melkproductie. Als, globale, regel kan aangehouden worden dat voor de productie van 1 liter melk, 1 liter water nodig is
Daarnaast is ook water nodig voor allerlei lichaamsprocessen. Wanneer je alles bij elkaar neemt, kom je al gauw uit op een 100 liter water per dag, wanneer het in de zomer echter warm is, dan kan dit oplopen tot wel 150 liter per koe per dag
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is niet alleen wat de koe DRINKT maar ook het water om de stallen schoon te spuiten, etc.
500 liter is een lichte onderschatting.
De verhouding ligt namelijk (ik ben van de meest voorzichtige berekeningen uit gegaan, aangezien ik ook verhoudingen van 1:2000 ben tegengekomen) rond de 1:880.

Dan hebben we het over het water dat de koe drinkt, maar ook over het water om het voedsel van de koe te groeien en te verwerken (goeddeels gras en soja), het transport, het schoonmaken van de stallen (dank freekfluweel), melktanks en apparatuur en de productie van de verpakking.

Toegevoegd na 30 minuten:
Misschien goed om aan te geven dat ik alleen naar bronnen heb gezocht die niet worden gesponsord door de bio-industrie enerzijds en veganistische clubs anderzijds.

De bronnen zijn gebaseerd op (voor zover ik na kan gaan) degelijk, wetenschappelijk onderzoek van onder andere de universiteit van Missouri, Royal Haskoning en de Institution of Mechanical Engineers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Goede punten! Overigens kun je dan nog altijd beter melk drinken dan graan eten... Dat kost nog vele malen meer water... en veel meer land ook...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graan eten helpt alleen niet echt tegen de dorst.
paulus811
8 jaar geleden
En dan wel graan eten zonder t-shirt aan. Ook voor katoen is een enorme plas water nodig. Bewust leven is helaas geen makkie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais
Top antwoord!! + @Paulus811
Katoen is inderdaad een erg dorstig teelt, en de verwerking van katoen is enorm vervuilend. Weet je wat een fantastisch alternatief is voor katoen? Hennep!
Hennep heeft zowel voor de teelt als de verwerking maar een fractie van de hoeveelheid water nodig tov katoen. Jammer genoeg werd de teelt ervan ergens begin 20ste eeuw zo goed als verboden vanwege de productie van drugs. In werkelijkheid is er een variëteit van hennep die een buitengewoon laag hoeveelheid hallucinogene stoffen produceert, en dan heb je ook vlas die helemaal geen probleem is. @Maartenverrips
Het beste tegen dorst is water (^_°) @Cryofiel
Het meest milieuvriendelijk is nog steeds koeien die alleen gras eten, en mensen die een gebalanceerd dieet hebben van (o.a.) granen en vlees van verantwoord gehouden vee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We doen net alsof het erg is dat er veel water gebruikt wordt, echter water verdwijnt niet, het komt telkens terug door het kringloop systeem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Theo15
Het waterverbruik in Nederland is op zich ook geen probleem. Wat wel problematisch is, is de enorme hoeveelheid water die we aan landen onttrekken waar waterschaarste heerst.
melk bestaat voor een deel uit vet en en suikers de koe drinkt gewoon vocht om te blijven leven terwijl er melk wordt gemaakt van een deel van het vocht en de suikers en vetten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
... en welke vraag heb je hiermee precies beantwoord, denk je...?