Wat gebeurt er met melkvee als ze geen melk meer geven? Gaan ze dan door naar de slacht of mogen ze met pensioen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Melkvee dat geen melk meer geeft is een kostenpost. Met de toch al lage opbrengsten van de melk, is dat niet iets waar de boeren blij mee zijn. Er zal snel afscheid genomen worden van deze koeien. Zij zullen naar de slacht gaan en veranderen in biefstuk als dat nog kan. Als het vlees niet meer geschikt is voor menselijke consumptie, dan kan het nog verwerkt worden voor dierlijke consumptie.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Mijn moeder kon vroeger heel goed 'draadjesvlees' op tafel krijgen: iedereen was er gek op. Maar ALS er geklaagd werd over een taai stuk vlees, antwoordde mijn moeder steevast met: komt vast van een oude koe. Als het vlees ondanks de kookkunst van moeder te vaak taai was, werd in het uiterste geval een andere slager met 'versere' koeien opgezocht.
Utrecht
10 jaar geleden
Tegenwoording zijn er specifieke rassen voor vlees en voor melk. Uitgemolken koeien gaan wel naar de slacht maar niet meer voor biefstukjes. Hooguit voor gebruik in snacks of diervoeding.

Andere antwoorden (2)

melkkoeien hebben maar weinig vlees. daar is vrijwel geen biefstuk van te snijden. ik denk, maar heb er uiteraard geen bewijs voor, dat voor het gemak deze hele koeien in gehakt/kroket etc verdwijnen. ook is het vlees te taai voor echte stukken vlees, omdat een melkkoe langer leeft dan een vleeskoe. En vlees maakt bindweefsel onder invloed van beweging. Daarom staat een vleeskoe meer binnen: minder mogelijkheid tot bewegen, en een melk koe meer buiten: buiten is meer gras dan binnen ;) en of ze bewegen maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan gaan ze voor de weiderij, dat komen ze in een wei waar ze nog wat kunnen groeien, of ze gaan direct naar de slacht, en een dikke koe komt wel goede biefstuk af, en een magere koe is een "worstkoe", en er komt wel degelijk vlees af, vrijwel alles kan ergens voor worden gebruikt, desnoods voor hondevoer.