bestaan er nu wel of niet vaccins tegen vogelgriep?

de kranten zijn onduidelijk: er zou wel een vaccin bestaan maar dat wordt niet gebruikt omdat het buitenland (Duitsland) dan ons kippenvlees niet meer binnenlaat.

Toegevoegd na 16 uur:
maar klopt het dan dat vaccineren vroeger niet kon/mocht vanwege handelsbelangen? of was het verboden door EU?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ten tijde van de uitbraak in 2003 gold een vaccinatieverbod. Vanwege de wereldwijde verspreiding van het voor mensen gevaarlijke H5N1-virus is dit vaccinatieverbod op initiatief van de Nederlandse overheid in 2006 versoepeld. Hobbypluimvee mag sindsdien ingeënt worden tegen vogelgriep. Dat wil zeggen: de Nederlandse overheid moet daarvoor toestemming aanvragen in ''Brussel''. Deze toestemming wordt voor een nader te bepalen termijn afgegeven. Zolang er geen dreiging is en ook niet duidelijk is tegen welk type vogelgriep zou moeten worden ingeent, heeft het weinig zin een dergelijke toestemming aan te vragen.
Het Centraal Veterinair Instituut in Lelystad is erin geslaagd een nieuw, verbeterd en veilig vaccin te ontwikkelen tegen de vogelgriep. Het middel is geschikt voor grootschalige vaccinatie van pluimvee. Het vaccin wordt geproduceerd in de vorm van een poeder waardoor het ook nog eens zeer stabiel is. De vernevelde fijne poederdeeltjes kunnen geïnhaleerd worden door de kippen. In tegenstelling tot klassieke influenza vaccins hoeft nu dus niet elk individueel dier geïnjecteerd te worden en is grootschalige toediening (massa applicatie) mogelijk. Onderzoekers hebben aangetoond dat het vaccin beschermt tegen het gevaarlijke H5N1.

Tegen de H5N8-variant van de vogelgriep die nu is vastgesteld op vier pluimveebedrijven, bestaat nog geen vaccin. De Nederlandse staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma heeft vandaag gezegd dat het niet mogelijk is om de ziekte te beteugelen door alle kippen in te enten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+