Klopt het, dat als koeien in een weiland bij schrikdraad gaan staan ,dat het dan gaat regenen? (slecht (on)weer).

Zoja: waarom doen ze dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Of prikkeldraad.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het is juist andersom, als het gaat regenen gaan koeien met de kont naar de regen staan, zover als ze kunnen. en dan komen ze in de hoek terecht. Juist bij zwaar onweer wil het dan nog wel eens mis gaan, omdat soms aan de kant van een weiland bomen staan waar de bliksem inslaat, met dode koeien tot gevolg.
Waar ik in mijn jeugd woonde hadden we koeien, en met zwaar onweer waren er met regelmaat dode koeien in de weide. ( soms bij ons, maar vaak ook bij andere veeboeren in de buurt )

Antwoorden (3)

Nee. Regen wordt veroorzaakt door afkoelende waterdamp hoog in de lucht. Of schapen aan de ene of de andere kant van de wei gaan staan heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
De vraag gaat echter niet over schapen, maar over koeien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had het over koeien!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En je haalt oorzaak en gevolg door elkaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bovendien doen schapen dit niet met hun wollige kontjes ... ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O, ja, uiteraard, de sjamanistische regendans werkt alleen bij koeien, stom van mij :/
Koeien willen vluchten bij naderend onweer.
Logisch dat ze bij de omheining (schrikdraad, prikkeldraad of een sloot) gaan staan: verder kunnen ze niet komen. Vervolgens gaat het dus regenen.

Toegevoegd na 3 uur:
Een koe draait heel elegant zijn koeienbillen naar het slechte weer toe. Koeien staan dan in een groepje met de konten dezelfde kant op.
7 jaar geleden
Nee en ook beetje ja ;)Ze doen het om meerdere redenen en zijn ook gewoontedieren. Hoefdieren staan meestal en dus niet altijd dezelfde kant op omdat ze een hekel aan regen (onweer) en wind hebben , maar er ook niet van houden als de felle zon in hun gezicht schijnt .

Wat ook meespeelt, is dat ze de leider van de kudde volgen
Die besluit waar de groep gaat grazen en wanneer het tijd is om van richting (kont naar bv schrikdraad dus ook) te veranderen. Vooral koeien zijn echte gewoontedieren.
Ook Als ze verweidt of gemolken worden of eten krijgen, lopen ze altijd achter elkaar aan ;)
„Wie de leider is vechten ze gewoon uit. Er is altijd een de brutaalste, net als in de maatschappij”