Elstar is een appel die voortkomt uit een kruising van Golden Delicious met Ingrid Marie, maar hoe heeft deze kruising kunnen plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Ivana
8 jaar geleden
Als je stuifmeel van de ene soort aanbrengt op het vruchtbeginsel van de andere boom krijg je, simpel gezegd, een andere appel.

Antwoorden (2)

Het ras is rond 1955 ontstaan uit een kruising van Golden Delicious met Ingrid Marie door Arie Schaap (1920-1968) onder leiding van veredelaar Tijs Visser. De kruising- en selectieproeven vonden plaats in het voormalige Instituut voor Veredeling van Tuinbouwgewassen (IVT) te Wageningen.De kruising werd dus door menselijk handelen verkregen.
8 jaar geleden
Alle appels die we kennen als consumptie appels, zijn kruisingen onderling.
Sommige spontaan, anderen bewust.
Door het kruisen van appels, zijn deze dus ook niet soortvast.
Ieder appelpitje, ( appelzaadje) is genetisch gezien totaal anders, beetje anders of bijna het zelfde.
Dus uit ieder zaadje zal een andere appel ontstaan.
Juist al omdat de appels genetisch gezien, door elkaar zijn geschud, is iedere nieuwe kruising, onvoorspelbaar.
Maar de mens is een doorzetter en wil de goede eigenschappen van een appelsoort, ook graag kweken in een ander appelsoort, die weer andere goede eigenschappen kent.
Dus wordt de bloesem kunstmatig door de mens bestoven.
Meeldraden met het stuifmeel, worden tijdig weggenomen en het stuifmeel van een andere soort gebruikt voor de bevruchting.
Hieruit kunnen appels groeien met zaadjes, die duizenden verschillende appelsoorten kunnen voortbrengen
Bijna al die duizenden soorten zullen niet bijzonder zijn.
Een heel klein aantal zijn mogelijk een verbetering, (maar dat weet je pas als er appels aan komen.)
En een hele enkele keer, is er een zeer bruikbare nieuwe appel uit ontstaan, de Elstar.