Waarom worden kalfjes bij de moeder weggehaald (in de melkindustrie)?

In de melkindustrie worden kalfjes na een paar dagen bij de moeder weggehaald. Ze krijgen dan nog een paar weken koemelk via een emmer voor ze op ander voer over gaan. Waarom drinken ze in die weken niet gewoon direct bij de moeder? Zeker in de tijd van het jaar dat de koeien in de wei lopen lijkt dat veel minder omslachtig dan de melk via een emmer te geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Het klopt, ze krijgen de melk van de koe via een fles: "Voor de productie van melk krijgt een koe ieder jaar een kalf. Kalveren worden in de melkveehouderij vrijwel direct na de geboorte bij de moeder weggehaald. De koe wordt vervolgens tweemaal per dag gemolken en de kalveren krijgen dagelijks een afgepaste hoeveelheid
melk van de veehouder. Dit systeem is goedkoop, praktisch en overzichtelijk.

Omdat: "De kalfjes worden meteen weggehaald, zodat ze geen band kunnen opbouwen met hun moeder. Die moet namelijk daarna weer gewoon gemolken worden en dan loopt zo’n kalfje alleen maar in de weg. De moeder krijgt geen kans om haar jong te verzorgen. Er is weinig bekend over het effect hiervan, maar vaak vertonen moeders rusteloos en angstig gedrag. Bovendien krijgen moeders zonder kalf vaker last van uierontsteking.

De eerste weken wordt het kalf alleen in een klein hok gezet. Zo leert hij sneller uit een emmer te drinken. De kalfjes mogen niet bij elkaar staan, omdat ze dan urine uit elkaars geslachtsdelen zuigen. Dit komt omdat de aangeboren behoefte om te zuigen zo sterk is dat ze naar vervanging van de moederuier zoeken. Het gebrek aan sociaal contact met hun moeder en met leeftijdsgenootjes heeft een negatieve invloed op de sociale kwaliteiten van een kalf. Vroeg gescheiden kalfjes vertonen minder sociaal gedrag en ook vaker abnormaal gedrag op latere leeftijd. Ook krijgen ze vaker diarree en groeien ze slechter."

Maar er zijn boeren die de kalfjes wel bij de koe houden (zie bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Ik wist niet dat koeien echt een band hebben met hun kalfjes. Dit verduidelijkt een hoop. Ik heb zelf nog wat verder gezocht en kwam toen dit filmpje tegen over de scheiding van koe en kalf: http://www.youtube.com/watch?v=SYJPbrxdn8w
Na dit gezien te hebben kan ik me wel voorstellen dat het lastig zou zijn om twee keer per dag (voor het melken) de kalfjes van de koeien te scheiden. Ik vind het echter wel triest dat ze daarom al zo vroeg bij de moeder worden weggehaald. Mooi dat er initiatieven zijn om de kalfjes wel bij de koe te houden.

Andere antwoorden (3)

Een melkkoe geeft veel meer melk dan een kalfje nodig heeft.
De koe wordt daarom gewoon gemolken en een gedeelte daarvan krijgt het kalfje via de emmer aangeboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Alleen ik vraag me af: zou het dan niet makkelijker zijn als de kalfjes gewoon bij de koeien in de wei lopen en melk drinken bij hun moeder, en dat wat overblijft dan wordt gemolken (is minder werk dan ze via een emmer melk te geven lijkt me)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min. De kalveren krijgen de eerste paar dagen.biest, de eerste moedermelk. Daarna gaan ze over op water met poeder waardoor het op melk lijkt en waar alle benodigde voedingsstoffen in zitten
Kalf word bij de moeder weggehaald krijgt de eerste 2 dagen biest (de eerste melk van een koe na geboorte) daar word het kalf sterk van en bouwt een goede weerstand op. Daarna word het gevoed met andere middelen. Ook moeten kalveren geindexeerd worden, om verwarring te voorkomen word het apart gezet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helena109
een jaar geleden
Een jong, argeloos, sociaal dier wordt bij z'n moeder weggehaald, om vervolgens in deze tijd van volgsystemen, chips en ga zo maar door 'verwarring' te voorkomen. Ik kom zelf van het platteland, maar schaam mezelf hier helemaal ka-pot voor.
Het klopt wat je zegt, en er zijn hele goede redenen waarom de kalf eerst van de moeder mag drinken (moet zelfs!) en daarna niet meer mag drinken.

De eerste melk die alle zoogdieren produceren is geen normale melk, maar biest. Biest heeft een aangepaste samenstelling: minder vet en mineralen, maar vooral een enorme hoeveelheid eiwit, voornamelijk antistoffen. Een kalf word geboren vrijwel zonder antistoffen, en dat komt omdat de placenta van de koe de antistoffen uit het bloed van de moeder niet tot het bloed van het kalf toelaat. De darmen van een kalf passen zich daarom gedurende de eerste paar dagen na de geboorte aan, zodat de antistoffen van de melk opgenomen kunnen worden. Zo komt dus een kalf aan zijn immuniteit. Na 48 uur kunnen de darmen van het kalf geen antistoffen meer opnemen, en maakt het daarom geen verschil meer voor het kalf wat voor melk ze drinken.
Bij de mens gaat dat trouwens anders: de placenta van de vrouw laat wél antistoffen tot de foetus toe, en daarom is het minder erg als een baby geen moedermelk kan drinken na de geboorte. Een kalf dat geen biest krijgt, loopt bijna gegarandeerd ernstige infecties op.

Het probleem met de biest is tevens dat het niet gebruikt mag worden voor de productie van consumptiemelk: het bevat te veel eiwit, te weinig vet, en is vanuit microbiologisch en chemisch oogpunt van zeer slechte kwaliteit. Het is zelfs bij wet verboden! Vandaar dat de kalfjes deze mogen drinken. De eerste melk die de koe geeft na de biest (3-5 extra dagen) is ook niet bruikbaar, maar wordt toch apart gemolken en in emmers aan de kalfjes gegeven.

De andere redenen waarom de kalfjes niet langer dan 48 uur bij de moeder blijven zijn:
- Door de koe mechanisch te melken wordt de aanmaak van biest sneller gestopt, en de productie van bruikbaar melk komt sneller op gang.
- Een mechanisch gemolken koe maakt meer melk aan, omdat de uiers helemaal leeg gemolken worden. Dat kan een kalf nooit doen, en dan zou de koe de productie van melk aan de behoefte van het kalf aanpassen. Daarna komt de productie nooit meer zo hoog.
- De hygiëne wordt beter gewaarborgd: een kalf kan wondjes in de uiers veroorzaken, en dat verpest de melk.
- De logistiek in de boerderij is tóch eenvoudiger: de moeders moeten toch 2× per dag naar de melkmachine, maar je hoeft niet 2× per dag de moeders en de kalfjes te scheiden. Dat is een enorm gedoe, en stress is niet goed voor melkproductie.

Dus zoals je ziet, draait het om de centjes!!