Waarom volgen koeien zonder horens vanzelf de kudde maar koeien mét horens niet?

Vandaag bracht ik met de kinderen Jerseykoeien uit de wei naar binnen voor het melken. Daarbij viel op dat de koeien met horens de juiste kant op moesten worden gestuurd (door er aan de andere kant dicht langs te lopen en/of hand op de kont te leggen). De koeien die echter géén horens hadden konden we rustig laten want die kwamen vanzelf achter de rest aan. De boer zei dat dit altijd zo was.

9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Hoorns hebben invloed op de plaats van de koe in de ruimte en de kracht die het dier uitstraalt. Ook geeft ze met haar hoorns subtiele signalen af naar de andere koeien.
Deze signalen kunnen na het onthoornen niet meer worden gegeven.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de uitwijkafstand, ook wel de ‘personal space’ genoemd, bij onthoornde koeien aanzienlijk kleiner is. Met andere woorden: de koeien nemen minder persoonlijke ruimte in als zij geen hoorns hebben dan wanneer zij wel hoorns hebben. Deze verkleining van de fysieke ruimte komt overeen met de ervaring van veel boeren dat de koeien minder ‘bijdehand’ zijn. Dus ook psychisch leveren de dieren in wat betreft ruimte.

Eén van gevolgen van onthoornen is het effect op de plaats in de rangorde. Boeren merken dat deze verandert nadat de koeien onthoornd zijn. Vooral als slechts een deel van de kudde, bijvoorbeeld alleen de jonge dieren, onthoornd wordt is er een duidelijke verschuiving van rangen te zien. Het rapport van ASG Wageningen uit 2007 meldt: “De rangorde kan bewaard worden zonder fysiek contact en de dieren blijven op enkele meters afstand van elkaar”.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, weer iets bijgeleerd. plusje!