Blijven de kalveren van biologische vlees koeien, na de geboorte bij hun moeder?

Of worden de kalveren ook meteen na de geboorte weggehaald. Ik dacht zelf namelijk dat biologisch opgefokte dieren, ook zo lang mogelijk bij hun moeder mogen blijven, maar iemand beweerde vandaag het tegendeel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Ivana
9 jaar geleden
Gisteren op de TV gezien dat de kalfjes van een speciale soort wel bij hun moeder bleven, maar dat geldt niet voor alle kalfjes van biologische koeien. Ik zag in Ermelo dat kalfjes bij hun moeder werden weggehaald en naar de slachterij gingen als biologisch kalfsvlees.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik stond ook verbaasd toen ik zag dat bij een biologische boerderij de kalfjes meteen bij de moeder werden weggehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik dacht dat bij biologisch, ook op een natuurlijke manier opgroeien hoorde, dwz zo lang mogelijk bij moeders. Maar dat is dus blijkbaar niet zo. Jammer...
jodyenboyke
9 jaar geleden
Hier in de buurt ook een "biologische"boer. Koeien staan zomer en winter in open stal (lijkt ook nog erg klein) kalven lopen wel buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buren hier hebben een biologische veehouderij en zij hebben geprobeerd de kalfjes bij de moeders te houden, dit was geen succes. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de reden waarom dit zo was niet meer weet. Wat ik wel weet is dat wanneer dit voor moeder en kind beter zou zijn, zouden ze de kalfjes bij de moederzouden laten. De koeien van deze stal lopen als het maar even kan buiten.
Koeien van andere (niet biologische) buren kunnen in de zomer zelf weten wat ze willen binnen of buiten en dan zie je, vooral als het erg warm is, dat ze liever in de stal blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ook het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming, en daarbij wordt gebruik gemaakt van een systeem met sterren. 3 Sterren staat geloof ik gelijk aan biologisch. En volgens mij mogen die inderdaad bij hun moeder blijven, zolang als dat ze dat in de natuur ook zouden doen (een half jaar). Voor meer info kunt u kijken op www.beterlevenkenmerk.nl .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb even op de website gekeken noepetote, bij 1 beter leven keurmerk ster, mag het kalf minimaal 3 maanden bij de moeder blijven, hoe meer sterren, des te langer mag een koe haar kalf bij zich houden.

Het beste antwoord

Nee, of althans niet per se.

Het punt is dat de normen voor het fokken van biologische kalveren vooral gericht zijn op de voeding, en in mindere mate dierenwelzijn, waarbij het aspect "bij de moeder blijven" niet meegenomen wordt.
Kijk hier wat de exacte eisen zijn voor het houden van biologisch rundvee:
http://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-veehouderij.pdf
... op bladzijde 18 vind je de eisen voor rundvee.

Als je zeker wil weten of het kalfsvlees dat je koopt afkomstig is van kalfjes die zo lang mogelijk bij hun moeder zijn gebleven, dan moet je niet kijken naar de biologische status, maar naar het keurmerk "Beter leven":
http://beterleven.dierenbescherming.nl/
... en kijk dan de betekenis van het aantal sterren voor vleesrunderen.

Het zijn dus twee verschillende dingen, die elkaar toch een beetje overlappen, "biologisch" en "Beter Leven".