Waarom wordt melk in de koelkast bewaard?

Een koe geeft melk. De lichaamstemperatuur van een koe is ongeveer 39 graden. De melk wordt gemaakt rond die temperatuur. Dus waarom koel bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Door de melk te koelen worden chemische processen en microbiologische groei afgeremd, waardoor de achteruitgang van de kwaliteit vertraagd wordt.
Koeling is dus een zeer goede methode om de kwaliteit van de melk op een hoog peil te houden.
Zodra de koeien gemolken zijn is het voor de boer dan ook zeer belangrijk om de melk in de opslag snel te koelen tot 4 graden C. daarna wordt de melk eveneens vervoerd in een gekoelde tankwagen. Zou de melk warm bewaard worden, zullen bacterieën zich zeer snel vermenigvuldigen en zal de melk zuur worden. Lage temperatuur die in een koelkast heerst, zal de bacteriegroei vertragen.

De temperatuur is de belangrijkste factor die de groei en voortplanting van bacterieën en voedselbederf beïnvloed.
Dat melk ook bij bewaring in de koelkast bederven kan na langere tijd, komt omdat in melk ook bacterieën zitten die prima in kou kunnen overleven. Ze zijn echter niet zo actief zodat het langer duurt voor ze zich vermenigvuldigen.

Bij hele lage temperaturen groeien bacterieën niet meer, maar ze gaan ook niet dood. Wordt de melktemperatuur weer verhoogd, dan hebben de bacterieën tijd nodig om zich aan te passen, zodat ze weer gaan groeien. Dit is de acclimatietijd. Bij lage temperaturen duurt deze aanpassingstijd langer dan bij hoge temperaturen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Meer informatie gekregen dan ik erom vroeg. TOP!!!

Andere antwoorden (2)

Omdat het bederft als het buiten de koe warm bewaard wordt. Net zoals afgekolfde moedermelk ook in de koelkast moet. In het lichaam houdt 't zichzelf goed, maar daarbuiten is het aan bederf onderhevig.
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Misschien zou je dan ook nog even kunnen uitleggen waarom melk bij dezelfde temperatuur in de uier niet bederft, maar daar buiten wel? Hoe dat komt dus...
Koeienmelk is net als moedermelk steriel als het rechtstreeks uit de uier of de borst komt. Daarom wordt in 3e-wereldlanden ook aanbevolen in ieder geval tot een leeftijd van 2 jaar borstvoeding te geven, dat is het veiligst, nog afgezien van de andere voordelen.
Maar 39 graden is wel een ideale temperatuur voor bacteriën, en zodra de melk niet meer in de uier of borst zit, kunnen die er bij komen, en zich snel vermenigvuldigen.

Wanneer melk gesteriliseerd (steriel gemaakt dus) is, is het wel langer buiten de koelkast te bewaren, tot je het pak opent en er weer bacteriën bij kunnen komen. Dan meot het weer in de koelkast.