Allereerst kun je natuurlijk heel familiair Boeh roepen...
Maar of de dames in kwestie van jouw koeientaal gecharmeerd zullen raken moet je vervolgens maar afwachten...

Koeien kunnen zeer onvoorspelbaar zijn. Het ene moment zou je een geweer over hun rug leeg kunnen schieten, en ze gaan rustig door met grazen. En op een ander ogenschijnlijk ongeveer zelfde moment, hoef je maar in je vingers te knippen, en de hele kudde slaat op hol!

Normaal gesproken zijn koeien heel rustig, maar ze kunnen ook heel vervelend nieuwsgierig zijn. Benader ze zelf ook rustig en maak vooral geen sprongen. Laat ze niet schrikken.

Beste benader je ze dan ook van voren, zodat ze je kunnen zien aankomen, in plaats van dat je ineens achter hun achterwerk vandaan komt...
In dat laatste geval zouden ze kunnen schrikken en in paniek raken!

Natuurlijk kun je als eerste het beste de boer om toestemming vragen. Hij kent zijn koeien als geen ander en kan jou als ervaringsdeskundige vertellen, hoe je zijn koeien het beste kunt benaderen. Hij weet wat zijn koeien gewend zijn.

Indien je in een weiland tussen koeien door loopt, en er is een koe aggressief tegen je, verschuil je dan achter een andere koe.
Ga nooit rennen!!

In dat geval loop je de kans dat de hele kudde achter je aan gaat rennen.
Indien je dan niet sneller kunt rennen dan die koeien, loopt de hele kudde je ondersteboven en kun je dat waarschijnlijk niet navertellen...

Nooit bukken naast een koe. Zorg dat je zo groot mogelijk bent, zodat de koe je niet als een hond gaat zien. Straal midddels je houding uit dat jij de baas bent, en niet de koe.

Veel plezier met het benaderen van koeien, en trap niet in de vlaaien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een koe kan je goed benaderen als je dat rustig doet als ze ligt. Als ze staat kan het ook, eventueel op je hurken heel erg rustig benaderen.

Als ze in de groep staat is het lastiger als ze je niet kent.

Koeien wennen aan aandacht, dus als ze het gewend zijn gaat het steeds makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger liep ik lange tochten in Engeland en moest dan vaak door weiden met koeien. Bij een groep koeien alleen is er niets aan de hand, je moet ze negeren. Elk dier ( dat geldt ook voor honden en katten etc| ) vindt het agressief overkomen als je ze recht in het gezicht aankijkt, dus een beetje van opzij benaderen en vriendelijk toespreken en rustig bewegen uiteraard.
Een kudde koeien met een stier is niet altijd safe. Omlopen. Een weide met één stier , dan liepen we zeker wel een eindje om. Hoe het in een stal toegaat, daar kan ik je niet over informeren.
We hebben een keer een hele kudde koeien achter ons aan gehad, maar toen hadden we een hele grote hond bij ons ( een mastiff), en de koeien waren erg nieuwsgierig naar dat zwarte kalf. De hond was doodsbang en sprong uiteindelijk over een heg. Wij waren al gauw niet meer interessant voor de koeien, we lagen slap van de lach...