Al die keren dat ik rund vlees heb gekocht, was dit koe of stier vlees?

Dit vroeg ik mij dus af wat verkoopt de gemiddelde slager of supermarkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koeien moeten blijven leven voor de melk - voornamelijk stier http://www.mijnslager.info/vlees/vleessoorten/rund/runder%20wetenswaard.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel dit klopt niet, er worden evenveel koeien als stieren geboren, de koeien leven langer, maar in aantallen worden er evenveel geslacht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan niet vinden hoe de percentages koe/stier ligt dat bij de nederlandse slagers verkocht wordt maar een site met heel veel informatie over de nederlandse vleesproductie.
http://www.agriholland.nl/cijfers/PVE_Vee,%20Vlees%20en%20Eieren%20in%20Nederland%202012.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
freekfluweel, buiten de melkkoeien eten wij vaak andere rassen. Het zijn rassen die vooral gekweekt worden om hun spieren en dienen enkel om de slacht. Zoek maar eens op "dikbillen".

Antwoorden (2)

Dat is aan het vlees niet te proeven of te merken. Van de geboren kalveren is de helft stierkalf en de helft koekalf. Kalfsvlees is van dieren die op een leeftijd van 6-8 maanden worden geslacht. Vrijwel alle stierkalveren worden voor de slacht verkocht maar het is niet te zeggen of deze dieren op dermate jonge leeftijd worden geslacht dat hun vlees als kalfsvlees in de winkel komt. Hetzelfde geldt voor de koekalveren die niet worden aangehouden voor de fok, maar dat is een minderheid van de geboren koekalveren. Volwassen melkkoeien die uit productie worden genomen worden ook voor de slacht verkocht en dan zeker niet als kalfsvlees aan de man gebracht. Omdat in Nederland 90 % van het kalfsvlees voor de export bestemd is mag je er van uit gaan dat het merendeel van het Nederlandse rundvlees van koeien afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat verschilt echt per slager. De ene slager verkoopt liever koe, de ander liever stier. Vaak zul je zien dat een slager meestal voor hetzelfde kiest, omdat er verschil in smaak en structuur zit, en hij het liefst zo constant mogelijk is hierin, omdat de klanten dit ook gewend zijn.
Daarnaast komt de meeste smaak aan een stukje vlees echt door het voer wat het rund (of welk dier dan ook) krijgt. Eet een rund heel gevarieerd, dan proef je dat terug in het vlees. Andersom is het ook zo. Eet een rund bijvoorbeeld veel ui (wel eens meegemaakt!) dan ruikt het dier ernaar, maar ook zijn vlees heeft een uiensmaak.
Om deze reden zijn (kleinere) slagers ook liever constant in uit welke stal het vlees komt, om zo ook hierin continuiteit te waarborgen. En zelfs supermarktketens hebben veelal een vaste aanleverroute van dieren/vlees. Al is in die aantallen waarschijnlijk minder makkelijk een keuze in mannelijk of vrouwelijke dieren voor het vlees te maken.