Wat is de reden dat veel bomen hun blad niet direct onder de boom laten vallen waardoor er een cirkel rondom de stam vrij blijft van afgevallen blad?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Flora
2.1K

Antwoorden (2)

Dit is duidelijk het werk van een bladblazer. Waarschijnlijk een gemeentewerker geweest die met een bladblazer heeft rondgelopen om bladeren weg te blazen van plekken waar de grotere bladzuiger of bladraapmachine niet kan komen. Zelfde geldt voor het talud langs de straat. Waarschijnlijk komt er binnenkort een trekker met bladruimer over het veld rijden die alle bladeren weghaalt. Zo'n apparaat kan niet te dicht rond bomen werken, dus worden de bomen eerst met een bladblazer vrijgemaakt van bladeren.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Ach wat jammer, geen mysterieuze graancirkel dus...
Thecis
2 jaar geleden
Boomcirkel... ;-)
Dat komt omdat bij de meeste planten en bomen het blad aan de buitenkant zit en in de kern vaak weinig tot geen bladeren zitten. De reden hiervan is omdat blaadjes zeg maar de zonnepaneeltjes zijn om licht op te vangen wat de boom nodig heeft om te overleven.

Op de foto is het trouwens wel heel overdreven dat zal waarschijnlijk weggeharkt of geblazen zijn