Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de bladvorm van planten te maken met wateropvang?

Zie ook de foto. Ik heb me altijd afgevraagd of de bladvorm te maken heeft met de wateropvang van een plant. Mij lijkt het alsof de bladeren zo gevormd zijn dat het regenwater dat erop valt, geleid wordt naar de wortels van de plant. Maar op internet kan ik er niks over vinden. Is er wellicht een artikel wat ik over het hoofd heb gezien?

Ik wil hier graag meer over weten omdat ik bezig ben met de mogelijkheid tot het ontwerpen van een gebouw dat effectief regenwater opvangt, doordat de vorm van bladeren erin terugkomt (biomimicry). De research naar zo'n gebouw leverde me ook niks op, behalve gebouwen met een "kom" op het dak, zie bijlage. Hier heb ik vrij weinig aan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
1.4K
SimonV
6 jaar geleden
Leuk & logisch bedacht, maar ik heb ook geen bron kunnen vinden die dit bevestigt.
Sommige bladeren kunnen wel gedurende de dag hun hoek aanpassen om waterverlies te voorkomen. Maar dat betreft geen water bestemd voor de wortels. Zie:
http://agron-www.agron.iastate.edu/courses/Agron541/classes/541/lesson11a/11a.3.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je hulp!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, de bladvorm heeft eerder te maken met de omstandigheden waaronder de plant gedijt, met name wat betreft de vochthuishouding. Planten met grote brede bladeren leven meestal onder vochtige omstandigheden waarbij de plant gerust veel water kan verdampen via het oppervlak. Planten die droogte moeten trotseren willen niet te veel vocht verdampen en hebben dus veel smallere bladeren. Cactusnaalden zijn een extreme variant hierop. Je hebt wel enkele planten die vocht opvangen : die zijn bekervormig of hebben lange smalle bladeren die een rozet vormen vanuit het middelpunt.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Dankjewel!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding