Hoe bestrijd ik de luis op mijn jonge hazelaars?

Ik heb vorig jaar 4 boompjes gekocht, 3 rode hazelaars en 1 krul-hazelaar. Vandaag kwam ik erachter dat er luis op zit en de blaadjes aan vreten, erg jammer! Hoe kan ik dat nu het beste bestrijden? Ik kan geen specifieke site op internet vinden die me dat duidelijk uit kan leggen. Vandaar mijn vraag hier maar weer voorgelegd...

3 jaar geleden
in: Flora
4K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Meestal betekend luis, dat de plant/boom/struik tekorten heeft! Dus kijk goed naar de juiste bemesting en water geven ( het is heel droog nu!).

Het beste antwoord

Voor het bestrijden van bladluizen hoef je helemaal geen gif te gebruiken, de natuurlijke duurzame aanpak is net zo effectief. Er zijn diverse huis- en tuinmiddeltjes waarmee je al je planten kunt inspuiten zonder allerlei chemische ingrediënten. Het bespuiten kun je makkelijk doen met een standaard plantenspuit en kan het best om de dag herhaald worden tot de plaag verdwenen is.

Je kunt bladluizen heel eenvoudig met koud water wegspoelen. Zet de waterslang er dus op.
De meest bekende variant om te gebruiken is de plantenspuit gevuld met water en afwasmiddel op de bladeren spuiten. Dit werkt een paar dagen en is niet schadelijk voor de boom. Bij herhaling zullen de bladluizen niet meer terugkeren.
Je kunt ook een mengsel van water en spiritus nemen. Een beproefd recept is 20 ml groene zeep, 20 ml spiritus met een liter water mengen.
Zie verder:
https://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-bestrijden-op-planten

Door inzet van de larven van het lieveheersbeestjes bestrijd je de bladluizen eenvoudig, effectief en op een zeer milieuvriendelijke manier. Lieveheersbeestjes zijn namelijk de natuurlijke vijanden van bladluis. Om een volwassen lieveheersbeestje te kunnen worden moeten ze heel veel bladluizen eten. Hier te koop:
https://www.roodmetzwartestippen.nl/webshop/natuurlijke-vijanden/tegen-bladluis/bladluis-bestrijden-wat-heb-ik-nodig/
SimonV
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Ajb geen lieveheersbeestjes kopen. Dat betreft vaak de aziatische variant die onze inheemse lieveheersbeestjes en andere roofinsekten uitroeit. Een kleine ecologische ramp!
misslobe
3 jaar geleden
Dankjewel Simon,duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Geen paniek en wachten op de hulptroepen. Het zal niet lang duren of de lieveheersbeestjes zullen arriveren: die weten samen met hun larven wel raad met de luis.
Ook de meesjes hebben nu jonkies groot te brengen en zijn blij met de luizen.
Vind je het toch te gel worden, spuit de boompjes dan af met een flinke waterstraal, maar wel eerst kijken of de hulptroepen al gearriveerd zijn, die wil je er niet afspuiten.