Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke plant heeft de grootste stekels wat geen cactus is?

Ik wil namelijk een natuurlijke omheining maken en nu zoek ik daar geschikte planten voor, kan iemand mij helpen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Het is gewone zandgrond en het is bedoeld om runderen tegen te houden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Vermoedelijk kan je hiervoor het beste hulst gebruiken. De leerachtige bladeren van de hulst zijn getand en voorzien van stekels. Hulst wordt sowieso gebruikt in hagen.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Duindoorn is een goeie, als je de ruimte hebt. Geeft mooie oranje bessen. En met een beetje geluk dronken vogels. Zie bron hieronder. Kweenie wat voor grond je hebt, maar het groeit bijna overal op...

Rozebottel en braam (moeilijker) is helemaal ondoordringbaar. Kun je ook redelijk leiden langs een houten hek. Wel snoeien, anders heb je wildgroei tot in de woonkamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Berberis verruculosa, heeft doornen tot wel 3 cm. lang.

Berberis verruculosa
Berberis verruculosa is een langzaamgroeiende, wintergroene berberis. In het najaar kleuren enkele bladeren van deze soort rood, wat een mooi effect geeft. Door de vele doorns is de Berberis verruculosa een erg inbraakwerende haagplant, maar de vele doornen zorgen er ook voor dat de Berberis verruculosa moeilijk te snoeien is. De Berberis verruculosa verdraagt goed forse snoei in maart en april of direct na de bloei.

Voordelen:

Wordt wat hoger dan veel andere Berberis soorten
Inbraakwerend
(Lees meer...)
6 jaar geleden
De meidoorn.
Traditioneel de anti-vee haag.
Bovendien bloeien ze mooi en komen er feestelijke besjes aan.

Van Wikipedia:
"De meidoorn werd vanwege de doornen op de takken veel gebruikt in hagen als afscheiding voor het vee. Op sommige plaatsen zoals in het gebied de Maasheggen in het noordoosten van Noord-Brabant is dat nog goed te zien."

Bovendien groeit ze in de duinen dus zal het op zandgrond wel doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding