Hebben carnivoren ook vitaminen en mineralen nodig?

Honden en katten zijn dacht ik carnivoren. Maar in hun (evenals leeuwen en wolven) voedsel pakket staat dacht ik geen groente en fruit op het menu. Nu zitten groente en fruit vol met vitaminen en mineralen en andere voedingstoffen. Hebben honden en katten (of in het algemeen carnivoren) geen vitaminen of mineralen nodig of zitten die al voldoende (maar in mindere mate) in het vlees? Of is het toch wel gezond om je hond zo nu en dan een kropje sla te voeren (als hij dat al opeet)?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond (een bastaard teckel) krijgt drie keer per dag een handje brokken. 's Morgens krijgt hij er wat fruit bij en een plakje vleesbeleg (niet zout). Tussen de middag krijgt hij een klein scheutje visolie over de brokken. Hij is middels elf jaar oud en nog zo speels als een puppy. Misschien een goed idee? Henkaren
Ritsuka
9 jaar geleden
vooral lever bevat veel vitamines en mineralen hoor

Het beste antwoord

Carnivoren eten soms (indien nodig) de maaginhoud van een prooi op als deze een herbivoor (herkauwer ofwel planteneter) betreft. De maag en spijsverteringssappen zijn er bij herbivoren vele malen beter op berekend om plantenmateriaal te verteren.
Door als carnivoor de maaginhoud van een herbivoor leeg te eten, krijgt deze als het ware voor verteerd plantenmateriaal binnen.
Hierdoor worden de meeste vitaminen, mineralen en antioxidanten gegeten welke voornamelijk alleen uit "groenten" kunnen worden gehaald.
Uiteraard heeft een carnivoor hier wel minder van nodig als een herbivoor.

Bron: een herinnering aan een aflevering van national geographic channel wild.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De tegenwoordige hondenbrokken bevatten alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft.
Als je je hond een eigen samengesteld dieet wilt geven, dan is alleen vlees niet voldoende. In dat geval zal je inderdaad vitamines en mineralen moeten bijvoeren.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe zit dat in de vrije natuur zoals met leeuwen en wolven dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet te vergelijken omdat leeuw en wolf wilde dieren zijn.
Het is een misverstand om te denken dat hondenvoer uit alleen vlees bestaat. Als je erop googlet krijg je vrijwel alleen maar sites van fabrikanten en die zijn echt niet objectief. Maar kijk alleen naar de prijs en je weet dat de inhoud van een blik hondenvoer gewoon niet kan bestaan uit vlees alleen. Plantaardig materiaal is veelal het belangrijkste bestanddeel. Het is dus echt niet nodig je hond nog apart plantaardig voedsel te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eventjes over mijn ervaring
Toen mijn vorige hond nog leefde, moesten we die speciaal eten geven.
Elke dag mocht hij xaantal g aardappelen / rijst / spagetti hebben met ook nog eens een type groenten ( meestal wortel, maar ook selder en zo ) en daar dan nog een deel echt vlees bij.
In het begin was het zelfs enkel paardensteak dat hij mocht hebben, na een tijdje mochten ook kip en gehakt.
Dat is natuurlijk wel extra werk. Koken, verpakken, afwegen,...

Antwoord op je vraag ( deels )
Nu mijn hond was niet al te gezond,... maar de dierenarts zei dat dat veel beter was qua voeding voor dieren dan de gekochte toestanden. Toch voor dieren die een zwakke 'binnenkant' hadden.
Op die manier krijgt een hond natuurlijk alles binnen wat hij moet hebben.
Zowel zijn vlees als zijn extra voedingsstoffen.

Maar nu begin ik wel te denken, wat doen wilde honden dan in de natuur? Buiten wat gras zie ik niet in hoe ze iets anders binnen krijgen. En die soorten overleven het ook.
Volgens mij krijgen ze ook heel wat binnen van het vlees dat ze eten. Want de prooidieren zijn meestal wel graseters.
Maar dat maar even ter overdenking.
nounka