mag een nederlandse politieagent een voertuig vorderen om een verdachte te achtervolgen?

en waar staat dat in de wet

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat mogen ze, weet niet precies waar het staat. Het is mij ook een keer gebeurd, agent gaf stopteken, rukte deur aan passagierskant open, nam plaats en dirigeerde me naar de plaats van bestemming waar hij weer uitstapte en........ nee een bedankje kon er niet af.

Volgens mij is het zo: Het staat me bij dat ze je niet uit de auto mogen zetten en dan zelf het voertuig mogen gebruiken. Ze mogen je inderdaad wel verplichten om ergens heen te rijden op hun instructies. Toegevoegd na 7 minuten: Hmm hier lijkt men het er ook niet over eens te zijn, maar wel interessant om te lezen voor je: Het kan zijn dat ik dit over een ander land had gehoord, had te maken met dat mensen in alle haast snel en namaakbadge kunnen laten zien en hup weg is je auto. Volgens mij mogen ze je niet verplichten het voertuig te verlaten

Bronnen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/in...

Hallo 8med, Ja dat mogen ze,maar vraag aub naar een duidelijke legitimatie mocht het je overkomen ! Lees onderstaand stukje even .. http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/518882/2010/10/12/Nep-agent-steelt-auto-met-moeder-en-drie-kinderen.dhtml

Artikel 446 Wetboek van Strafrecht Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie. Als een agent uw voertuig vordert, bent u dus verplicht, om het voertuig ter beschikking te stellen. Werkt u niet mee, dan bent u strafbaar. U mag in het voertuig blijven zitten, indien dit mogelijk is. Bij het vorderen van een fiets bijvoorbeeld wordt dit lastig. De agent kan de fiets vorderen, zonder dat u achterop de bagagedrager plaats mag nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100