mag een nederlandse politieagent een voertuig vorderen om een verdachte te achtervolgen?

en waar staat dat in de wet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
24.2K

Antwoorden (4)

Ja, dat mogen ze, weet niet precies waar het staat. Het is mij ook een keer gebeurd, agent gaf stopteken, rukte deur aan passagierskant open, nam plaats en dirigeerde me naar de plaats van bestemming waar hij weer uitstapte en........ nee een bedankje kon er niet af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks, mocht je nog wel door rood rijden?
misschien werd die agent z'n patat koud, net als bij z'n collega's http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/41702/Met_zwaailicht_door_rood_vanwege_patat.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwam op de weg helaas geen stoplichten tegen, nee was geen gevalletje patat, meneer moest naar een brand.
Volgens mij is het zo:

Het staat me bij dat ze je niet uit de auto mogen zetten en dan zelf het voertuig mogen gebruiken.

Ze mogen je inderdaad wel verplichten om ergens heen te rijden op hun instructies.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hmm hier lijkt men het er ook niet over eens te zijn, maar wel interessant om te lezen voor je:

Het kan zijn dat ik dit over een ander land had gehoord, had te maken met dat mensen in alle haast snel en namaakbadge kunnen laten zien en hup weg is je auto.

Volgens mij mogen ze je niet verplichten het voertuig te verlaten
sterredag
13 jaar geleden
Hallo 8med,
Ja dat mogen ze,maar vraag aub naar een duidelijke legitimatie mocht het je overkomen !
Lees onderstaand stukje even ..
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/518882/2010/10/12/Nep-agent-steelt-auto-met-moeder-en-drie-kinderen.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies Leonard... alleen... als er ineens een agent voor je auto staat en het stopteken geeft en bij je in de auto springt.... dan ben je zo verbouwereerd dat je vergeet om een leg. te vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar ja, maar je hoort nu zoveel over nep-agenten.
Daarom wil ik het er toch een beetje inwrijven
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
zoveel horen we helemaal niet over nepagenten. Media bericht hier zelden over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De media is echt niet zaligmakend waar het informatieverstrekken betreft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week nog bij Hart van Nederland, Vrachtwagenchaufeurs hoeven in ons land voortaan niet meer te stoppen voor de politie, als ze het niet vertrouwen. Eerst mogen ze 112 bellen, om te kijken of het inderdaad om politie gaat, of om nepagenten. Het is 1 van de maatregelen die is genomen om overvallen op vrachtwagens een halt toe te roepen. Bendes doen zich voor als agenten, en beroven chauffeurs vervolgens van hun lading.
Google even op "nepagenten" en je zult versteld staan Alpha
Artikel 446 Wetboek van Strafrecht
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Als een agent uw voertuig vordert, bent u dus verplicht, om het voertuig ter beschikking te stellen. Werkt u niet mee, dan bent u strafbaar. U mag in het voertuig blijven zitten, indien dit mogelijk is. Bij het vorderen van een fiets bijvoorbeeld wordt dit lastig. De agent kan de fiets vorderen, zonder dat u achterop de bagagedrager plaats mag nemen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het knap gevonden, maar waar staat dat onder hulpvertoon moet worden verstaan dat ik mijn eigendom afsta? Er zal wel ergens een nadere definitie zijn denk ik, want puur op basis van deze tekst vind ik dat geen uitgemaakte zaak.