Is een rijbewijs nou wel of niet geldige legitimatie

Op de bouw moet men zich legitimeren of anders weer naar huis om het te halen. Dit komt doordat er steeds meer illegale arbeidskrachten opduiken. Nu had ik op een dag met dit fenomeen te maken, dat ik mij moest legitimeren. Ik had alleen maar een rijbewijs. Iedereen zegt tegen mij dat je paspoort of id. kaart volstaat. Ik mocht dus naar huis, 60 km heen en 60 km terug, dus dan maar een dagje vrij. Ik vind het volslagen onzin want ik heb laatst nog een hypotheek kunnen afsluiten met alleen een rijbewijs. Als je op straat wordt aangehouden door de autoriteiten om te legitimeren, is een rijbewijs ook voldoende.
Ik ben helemaal niet te beroerd om mijn paspoort te laten zien, en ook niet te koppig. Maar werk ik op de bouwplaats dan legt het paspoort toch ook alleen maar in mijn auto, en kan dan toch ook gestolen worden? Op de bouwplaats zijn niet eens kluisjes om je spullen er in te doen.
Men mag wel met een kopie van je paspoort aankomen, had in natuurlijk niet bij me. Wat dom was ik!
Dan maken ze dus een kopie van jouw kopie, haha.
Is dat dan beter dan een origineel rijbewijs. Ik begrijp het niet!

Vr gr, Don

Weet jij het antwoord?

/2500

Alleen in Nederland. Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat uw nationaliteit er niet op staat vermeld. Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.....

Bronnen:
http://www.alkmaar.nl/eCache/21983/Rijbewijs

Als Nederlander volstaat een rijbewijs als identificatiebewijs. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

Ik werd hier bij de grens aangehouden door de mareshaussee en mijn rijbewijs was niet voldoende.ik moest ook een paspoort bij me hebben in het vervolg.het werd voor deze keer door de vingers gezien.Grens Duitsland-Nederland.

Het europees of nederlands rijbewijs geldt op de werkplek voor de werkgever nadrukkelijk niet als geldig identiteitsbewijs.

Het rijbewijs is een geldig legitimatiebewijs in Nederland. Wel is het zo dat het geen 'grens overschrijdings document' is. Dus is dit niet geldig bij grensovergang. Als je dus gaat reizen moet je, afhankelijk van je bestemming, tenminste een ID-kaart of paspoort bij je hebben.

Bronnen:
opleiding

Je rijbewijs is een geldig legitimeermiddel/identiteitsbewijs met een enkele uitzondering. Zie hieronder. Het rijbewijs is niet geldig als identiteitsbewijs bij: De Belastingdienst Binnenlands vreemdelingentoezicht Het in dienst treden bij een nieuwe werkgever Het aanvragen van een uitkering De aanvraag van een burgerservice-nummer (BSN) Omdat je nationaliteit niet uit je paspoort blijkt kun je dit dus niet gebruiken om je Nederlanderschap aan te tonen c.q. te bewijzen. Gr. Ton Toegevoegd na 13 uur: In de laatste zin: "Omdat je nationaliteit niet uit je 'paspoort' blijkt kun je dit dus niet gebruiken om je Nederlanderschap aan te tonen c.q. te bewijzen." heb ik mij vergist. Het woordje 'paspoort' moet vervangen worden door 'rijbewijs' Sorry voor de eventueel gerezen misverstanden. Gr. Ton

Ondanks dan je je ermee in Nederland mag identificeren maar niet legitimeren is dat een vreemde zaak. Op je rijbewijs staat namelijk OOK je BSN nummer en dat kan men natrekken en dan kan men zijn wat je nationaliteit is. Ik heb eens een andere uitleg gekregen, het rijbewijs zou te gemakkelijk na te maken zijn, weliswaar niet het Nederlands rijbewijs , maar wel die van sommige andere landen. Dus wordt ons (betrouwbare) rijbewijs onnodig en onzinnig geweigerd voor alle legitimatie-en identificatieplicht. Het zou dus gemakkelijk in het EU recht opgenomen kunnen worden dat het Nederlands rijbewijs WEL voor dit soort doeleinden geschikt is, net als rijbewijzen van andere EU lidstaten die oa het BSN aantonen. In mijn optiek dus moeilijkdoenerij van bepaalde Nederlandse instituten. Als je immers een BSN nummer van je hebben, ben je compleet na te trekken en dat is toch meen ik de bedoeling. Nu moeten talloze mensen zich legitimeren men een paspoort of identiteitskaart terwijl dat laatste niet meer laat zien dan een rijbewijs, behalve dat er Nederlandse op staat. Dat kun je OOK op een rijbewijs zetten. Ben je van al die sores af en hoef je niet plotseling naar het gemeentehuis omdat je ID kaart weer eens verlopen is en je die toch plotseling en zeer zelden nodig blijkt te hebben. Ik ben van mening dat als identificatieplicht geldt, deze papieren GRATIS ter beschikking gesteld MOETEN worden. We betalen al belasting genoeg, leges kunnen we missen als kiespijn. Maar dat is naast mijn antwoord ook mijn mening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100