Is een rijbewijs nou wel of niet geldige legitimatie

Op de bouw moet men zich legitimeren of anders weer naar huis om het te halen. Dit komt doordat er steeds meer illegale arbeidskrachten opduiken. Nu had ik op een dag met dit fenomeen te maken, dat ik mij moest legitimeren. Ik had alleen maar een rijbewijs. Iedereen zegt tegen mij dat je paspoort of id. kaart volstaat. Ik mocht dus naar huis, 60 km heen en 60 km terug, dus dan maar een dagje vrij. Ik vind het volslagen onzin want ik heb laatst nog een hypotheek kunnen afsluiten met alleen een rijbewijs. Als je op straat wordt aangehouden door de autoriteiten om te legitimeren, is een rijbewijs ook voldoende.
Ik ben helemaal niet te beroerd om mijn paspoort te laten zien, en ook niet te koppig. Maar werk ik op de bouwplaats dan legt het paspoort toch ook alleen maar in mijn auto, en kan dan toch ook gestolen worden? Op de bouwplaats zijn niet eens kluisjes om je spullen er in te doen.
Men mag wel met een kopie van je paspoort aankomen, had in natuurlijk niet bij me. Wat dom was ik!
Dan maken ze dus een kopie van jouw kopie, haha.
Is dat dan beter dan een origineel rijbewijs. Ik begrijp het niet!

Vr gr, Don

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (7)

Alleen in Nederland. Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat uw nationaliteit er niet op staat vermeld. Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Nederlander volstaat een rijbewijs als identificatiebewijs.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de link. Een uitkering aanvragen met een rijbewijs gaat in ieder geval niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies Conan, thanks for the points.
Gelukkig kunnen sommige dingen inderdaad niet, doet me deugd dat we nog niet helemaal gek zijn in Nederland :)
Ik werd hier bij de grens aangehouden door de mareshaussee en mijn rijbewijs was niet voldoende.ik moest ook een paspoort bij me hebben in het vervolg.het werd voor deze keer door de vingers gezien.Grens Duitsland-Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het europees of nederlands rijbewijs geldt op de werkplek voor de werkgever nadrukkelijk niet als geldig identiteitsbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is het juiste antwoord. Werkgevers zijn verplicht een kopie van een paspoort of ID-kaart van iedere werknemer in hun administratie te hebben, en ze mógen geen genoegen nemen met een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jullie betwisten de Nederlandse Rijksoverheid in mijn link?? das knap :))) http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/moet-ik-me-op-mijn-werkplek-kunnen-identificeren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oblo, Op jouw link staat ook helemaal onderaan een bij linkje ; In werlke situaties enz.. Als je die aan klikt, zul je zien, dat het rijbewijs in bepaalde situaties niet als identificatie is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks de support van Suzy,heb ik toch niet helemaal het goede antwoord gegeven. Het is n.l zo,dat je, als je in dienst treedt, je bij je nieuwe werkgever met een paspoort of identificatiebewijs moet legtimeren.Dan is een rijbewijs niet toegestaan. Mocht je je later moeten legitimeren dan is het rijbewijs wel weer toegestaan. Dus beide kampen hebben (een beetje) gelijk! Is iedereen het hier mee eens?Dan staat hier een blad met bier. Proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekkâh!
Het rijbewijs is een geldig legitimatiebewijs in Nederland. Wel is het zo dat het geen 'grens overschrijdings document' is. Dus is dit niet geldig bij grensovergang. Als je dus gaat reizen moet je, afhankelijk van je bestemming, tenminste een ID-kaart of paspoort bij je hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je rijbewijs is een geldig legitimeermiddel/identiteitsbewijs met een enkele uitzondering. Zie hieronder.

Het rijbewijs is niet geldig als identiteitsbewijs bij:

De Belastingdienst

Binnenlands vreemdelingentoezicht

Het in dienst treden bij een nieuwe werkgever

Het aanvragen van een uitkering

De aanvraag van een burgerservice-nummer (BSN)

Omdat je nationaliteit niet uit je paspoort blijkt kun je dit dus niet gebruiken om je Nederlanderschap aan te tonen c.q. te bewijzen.

Gr. Ton

Toegevoegd na 13 uur:
In de laatste zin: "Omdat je nationaliteit niet uit je 'paspoort' blijkt kun je dit dus niet gebruiken om je Nederlanderschap aan te tonen c.q. te bewijzen." heb ik mij vergist.

Het woordje 'paspoort' moet vervangen worden door 'rijbewijs'

Sorry voor de eventueel gerezen misverstanden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Nu begrijp ik het even niet meer: "Omdat je nationaliteit niet uit je paspoort blijkt kun je dit dus niet gebruiken om je Nederlanderschap aan te tonen..." Waar heb ik dan een paspoort voor? Zal ik het maar meteen weggooien? Het dient toch nergens voor! Spijt me voor jou maar van mij krijg je een dikke min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vergissing..paspoort moest zijn..rijbewijs..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Donmeijer, Ik vrees dat je oplossing inderdaad een beetje te simpel is. De Nederlandse overheid is wat terughoudend met dat soort aantekeningen op het rijbewijs. De twee letters 'NL' zijn namelijk heel gemakkelijk door anderen aan te brengen waardoor b.v. vele illegalen zich op wel zeer eenvoudige wijze voor Nederlanders kunnen uitgeven. Bovendien zit de overheid niet zo met de door jou te maken kosten m.b.t. de aanschaf van je identiteitskaart. Het levert hen immers geld op..en dus is onze overheid belanghebbende.. en houdt dus graag alles zoals het is/was. Gr. Ton
Ondanks dan je je ermee in Nederland mag identificeren maar niet legitimeren is dat een vreemde zaak.
Op je rijbewijs staat namelijk OOK je BSN nummer en dat kan men natrekken en dan kan men zijn wat je nationaliteit is.
Ik heb eens een andere uitleg gekregen, het rijbewijs zou te gemakkelijk na te maken zijn, weliswaar niet het Nederlands rijbewijs , maar wel die van sommige andere landen. Dus wordt ons (betrouwbare) rijbewijs onnodig en onzinnig geweigerd voor alle legitimatie-en identificatieplicht. Het zou dus gemakkelijk in het EU recht opgenomen kunnen worden dat het Nederlands rijbewijs WEL voor dit soort doeleinden geschikt is, net als rijbewijzen van andere EU lidstaten die oa het BSN aantonen. In mijn optiek dus moeilijkdoenerij van bepaalde Nederlandse instituten.
Als je immers een BSN nummer van je hebben, ben je compleet na te trekken en dat is toch meen ik de bedoeling.
Nu moeten talloze mensen zich legitimeren men een paspoort of identiteitskaart terwijl dat laatste niet meer
laat zien dan een rijbewijs, behalve dat er Nederlandse op staat.
Dat kun je OOK op een rijbewijs zetten.
Ben je van al die sores af en hoef je niet plotseling naar het gemeentehuis omdat je ID kaart weer eens verlopen is en je die toch plotseling en zeer zelden nodig blijkt te hebben.
Ik ben van mening dat als identificatieplicht geldt, deze papieren GRATIS ter beschikking gesteld MOETEN worden.
We betalen al belasting genoeg, leges kunnen we missen als kiespijn.
Maar dat is naast mijn antwoord ook mijn mening.