Waarom wordt iemand gestraft voor de gevolgen van zijn/haar daad en niet voor de intentie?

Voorbeelden:
- iemand wil iemand anders doodschieten, maar mist.
- iemand wil iemand anders doodschieten en raakt.
Deze personen worden, als ik het goed heb verschillend gestraft. Waarom eigenlijk?

- iemand rijdt keihard door rood, maar het loopt goed af.
- iemand rijdt keihard door rood en doodt een voetganger.
In dit laatste voorbeeld is het verschil in straf volgens mij nog extremer.

Je zou toch eigenlijk gestraft moeten worden voor de daad en niet zo zeer voor de gevolgen?

Toegevoegd na 18 minuten:
NB: Ik kom op deze vraag omdat mij iets gebeurde. Ik reed op het fietspad en in een op het fietspad geparkeerde taxi sloeg een passagier het portier keihard open. Ik kon het portier in een reflex ontwijken, maar besefte mij dat ik niet had gekeken of er een auto achter mij kwam (ik moest met mijn fiets de rijbaan op). Als er een auto achter mij was geweest, dan was het erg slecht afgelopen. In dat laatste geval was die passagier naar mijn mening schuldig. Nu is hij nergens schuldig van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Omdat een deel van de basis voor de straf vergelding is. En wat je vergeldt, is het gevolg van een daad (iemand is dood vanwege jouw daad), niet de daad zelf (je haalt de trekker over of negeert een rood licht).

De intentie is trouwens wel degenlijk ook een deel van de basis voor de straf. Als je die trekker overhaalt terwijl je met vergunning op herten jaagt, en er springt iemand ineens voor je loop waardoor je hem onbedoeld doodt, krijg je niet de straf die je zou krijgen als wanneer je iemand met voorbedachte rade doodschiet. En als er iemand tussen twee geparkeerde auto's door ineens voor jouw wielen rent en door de botsing om het leven komt, krijg je niet de straf die je zou krijgen als je iemand doodrijdt terwijl je een rood licht negeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
En omdat een intentie erg moeilijk te bewijzen is... (wou hij echt op hem schieten, of wou hem alleen bang maken en schoot per ongeluk raak, of miste hij hem doordat hij niet echt op hem mikte.) de actie wordt dus veroordeeld EN het resutlaat wordt veroordeeld, niet OF. want dood door schuld is wel een veel lagere straf.
en als de schuld bij het slachtoffer zelf ligt, dan is er ook geen straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, de intentie speelt mee.
Er zijn drie factoren, intentie, daad en gevolgen. En mijn vraag is eigenlijk: Bij gelijke intentie, gelijke daad, maar andere gevolgen: waarom zijn straffen verschillend. Ik denk dat je gelijk hebt dat vergelding een rol speelt, maar vraag me eigenlijk af of dit zou moeten.

Andere antwoorden (2)

Is niet helemaal waar wat je zegt ,want als je op iemand schiet en je mist bestaat er ook nog zoiets als poging tot moord.
En door het rode licht rijden krijg je denk ik een boete voor door het rood rijden maar als je daarbij iemand dood rijdt komt daar nog bij dood door schuld .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb ik dan gezegd wat niet waar is? De straffen voor moord en poging tot moord zijn verschillend. De straffen voor door rood rijden en dood door schuld ook. Dat is nou net mijn hele punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar in het 2e geval komt er toch iets extra s bij.
in beide gevallen krijg je de boete door rood rijden alleen de tweede keer heb je ook nog iemand van het leven beroofd.
Het gevolg is eigenlijk een daad op zich zo moet je het denk ik zien.
Als je iets doet moet je daar ook altijd het gevolg van inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu net de hele essentie van mijn vraag.
Is persoon B dan slechter dan persoon A omdat hij wel iemand geraakt heeft en persoon A niet? Ze hebben toch dezelfde "misdaad" begaan? Persoon A heeft alleen geluk gehad dat er niemand liep. Wordt persoon B dan meer gestraft dan A puur vanwege "het hebben van pech"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan je wel zo zien ja .Daarom moet je niet door het rood rijden want je zou wel eens de pech kunnen hebben dat er iemand aankomt ,en dan heb je de pech dat je eigenlijk iemand vermoord hebt .
Maar ja je kan pech hebben en geluk in het leven.
Maar het neemt niet weg als jij niet door het rood was gereden die gene nog had geleefd .
De moeilijkheid is dat in de meeste gevallen iemands (wel of niet opzettelijke) handeling die mogelijk een misdrijf tot gevolg kan hebben niet opgemerkt wordt. Er is geen agent of andere getuige die het ziet of een flitspaal die het aantoont. Als er niets gebeurt heeft dat dus geen gevolgen. Hoe kan je aantonen dat er iets had kunnen gebeuren? Als er geen aantoonbaar bewijs is wordt een zaak geseponeerd. De gevolgen van de wél gebeurde misdaad zijn daarentegen duidelijk aantoonbaar. Daarom kan een verdachte alleen voor de gevolgen worden bestraft, en niet voor de bedoeling die hij er oorspronkelijk mee zou kunnen hebben gehad.
Amadea