Kan Wilders nu nog veroordeeld worden?

Kan de rechter op persoonlijke titel, wel vanuit zijn functie, Wilders nu nog veroordelen?

Gisteren de vraag ook gesteld maar met opmerking over rechter, mocht niet dus weg, nu zonder verdere toevoeging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Gisteren, 15-10-10, is van de zijde van het Openbaar Ministerie de EIS, vrijspraak op tafel gelegd.

Ook de verdediging kan/mag argumenten aandragen..maar die zullen in deze zaak weinig tot niet afwijken van die van de eis van de Officier van Justitie.

Daarna doet de rechter een uitspraak. En aangezien de rechter onafhankelijk is zal hij/zij na grondig afwegen tot zijn/haar uitspraak komen.

Die kàn gerust een veroordeling zijn, al dan niet met strafoplegging.

Ik vermoed echter sterk dat het wel op vrijspraak zal uitdraaien..omdat anders de vrijheid van meningsuiting wel heel erg ingeperkt zou worden.

Zeker een politicus moet de vrijheid bezitten te zeggen wat hij/zij van bepaalde zaken vindt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, dat kan hij als hij vind dat de OM het niet bij het rechte eind heeft.

Een rechter gaat niet altijd mee met het advies van het OM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als instantie kan de rechtbank wel degelijk een straf opleggen ook al vindt OM dit niet noodzakelijk. Kijk gerust nog eens terug bij Paul en Witteman van gister (15 Oktober). Daar wordt het heel goed uitgelegd door zijn advocaat. http://www.uitzendinggemist.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de advocaat van de 'tegenpartij' (de eisers) komt volgende week nog aan het woord. Dus theoretisch kan er nog van alles gebeuren. Maar de kans lijkt me erg klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat het OM vrijspraak heeft voorgesteld kan de rechter hiervan afwijken en alsnog een straf opleggen.
Dat gaat echter niet gebeuren. Ten eerste heeft de rechter zich tijdens het proces niet onafhankelijk getoond door een bepaalde uitspaak tegen Wilders. Hij zal zeer ongeloofwaardig overkomen en dat durft hij niet.
Ten tweede gaat het hier om een politiek proces wat nooit had moeten beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rechter is niet gebonden aan de strafeis van het OM. De eis van de officier van justitie van vrijspraak is dus geen garantie dat Wilders geen straf meer zal worden opgelegd. Overigens heeft dit niets met persoonlijke titel te maken, de rechter doet in elke zaak onafhankelijk zijn uitspraak zoals dit vanuit zijn ambt van hem wordt verwacht.