Mag men met een huifkar door het land trekken en er in wonen (Nederland) ?

Ik zit momenteel met een woonprobleem en had het romantische idee om een huifkar aan te kopen en er een kleine gezellige kamer in te maken en hem zelf voort te trekken, telkens honderd meter verderop of zo, en er in te wonen. Ik hoef geen adres, dat heb ik in België, ik zou kunnen zeggen dat ik op reis ben of zo, en dat ik zelf de kar beetje bij beetje voorttrek en er in verblijf. Of is zulks illegaal in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Castle
8 jaar geleden
Ondanks dat ik hier geen antwoord op heb een goeie vraag en dus een +. Daarnaast is een huifkar vrij fris. Je mist ook enige luxe. Zal de gedachte aan de charme van dit idee niet snel veranderen als je het eenmaal doet? Dit merk je namelijk ook met mensen die graag in de vrije natuur willen leven. Eenmaal als de honger en kou begint is het minder aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verdiep je eens in de tiny house movement ; niet helemaal het zelfde idee, wel dezelfde romantiek , gecombineerd met een stukje idealisme. Denk daarbij niet aan een - tamelijk ongeschikte - huifkar, maar meer aan het type "pipo de clown-wagen".

Het beste antwoord

In theorie is het niet geheel en al verboden, in de praktijk heeft het zoveel haken en ogen, dat het eigenlijk schier onuitvoerbaar is. Bovendien kun je in de knel komen met je burgerrechten, en is de periode dat je een briefadres mag gebruiken als enige adres beperkt. Bovendien loop je het risico bepaalde burgerrechten te verliezen als je nergens bent ingeschreven.

Met name in Nederland is een belangrijk struikelblok dat er behoorlijk strenge regels zijn omtrent het langparkeren cq wildparkeren. Die verschillen van gemeente tot gemeente, en in de meeste gemeentes is het niet toegestaan. Je moet dus overal waar je wilt staan de plaatselijke APV controleren. En helemaal lastig als je het rondzwerven wilt combineren met een vaste baan.

Toegevoegd na 7 minuten:
In andere (Europese) landen is het iets makkelijker ,maar dan kom je weer uit op het punt dat je wel middelen van bestaan moet hebben.

In de praktijk is rondtrekken (in Nederland) zo lastig en van zo veel complicaties voorzien, dat van oudsher rondtrekkende mensen niet voor niets zijn "vastgeklonken" aan permanente verblijfplaatsen.

Het is inderdaad een romantisch idee, maar in een samenleving als de onze is de romantiek er heel snel af. Misschien dat de Tiny Houses-beweging hier ooit nog heen komt, maar zo ver is het nu nog niet. Wellicht wel inspirerend voor je. http://mytinyhouse.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt zelfs van een zeecontainer een huis laten maken.
http://www.allthingsthrifty.com/2015/09/a-storage-container-turned-into-a-cabin.html
http://www.allthingsthrifty.com/2015/09/tiny-storage-container-cabin-called-kustom-cozy.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka het gaat er niet om of je er in zou kunnen wonen, maar of je de huifkar zomaar ergens mag neer zetten om te overnachten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit was als reactie op de laatste alinea, over 'Tiny Houses'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mytinyhouse vind ik geweldig, mooie documentaire. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Nee dat mag niet je mag niet wild kamperen in Nederland.
Je zou dan van camping naar camping moeten en dat word toch erg duur
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar kun je enige bevestiging geven in een bron want daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google maar even wildkamperen in Nederland kom je de boetes ook wel tegen