Als iemand een pakketje uit mijn brievenbus steelt, wie is dan verantwoordelijk voor de schade?

Ik ontvang wel eens een pakketje dat door de gleuf van mijn brievenbus kan.
Ik woon in een flat, dus mijn brievenbus is een kastje beneden bij de ingang.
Iemand kan heel makkelijk het pakketje eruit halen.
Maar wie betaald dan uiteindelijk het pakketje; ik, de leverancier, de bezorger of niemand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je het hebt over een pakketje op afstand besteld van een Nederlandse leverancier: de leverancier. Het is niet jouw probleem of het pakketje nooit is verstuurd, in een postsorteercentrum is verdwenen, of uit jouw brievenbus is gestolen, jij hebt het niet ontvangen. En de leverancier heeft zich verplicht om het jou (dus niet het magazijn, het postsorteercentrum of je brievenbus) te laten toekomen. De leverancier moet dus alsnog aan zijn verplichting voldoen om te leveren. Opnieuw opsturen dus. Dat de leverancier vervolgens bij de bezorgende dienst (bijvoorbeeld TPG) aan de bel trekt dat er pakketjes verdwijnen, is een ander verhaal. Jij hebt niets te maken met de overeenkomst tussen je leverancier en de bezorgdienst waar je leverancier de bezorging aan uitbesteedt.

Het is dan toch niet aangekomen dus jij in elk geval niet

In principe de dief. Maar ik kan me voorstellen dat de schade op hem verhalen wel eens een probleem zou kunnen zijn. Maar dit is toch het correcte antwoord.

Als het pakketje op rekening gekocht is, hoef jij niks te betalen want je hebt het pakje immers niet ontvangen. Heb je de bestelling van te voren al betaald, dan ben jij zelf verantwoordelijk voor de geleden schade.

Jammer : jij. Je moet namelijk zorgen voor een deugdelijke brievenbus. Helaas heb je daar in een flat weinig over te zeggen en zijn er NOG STEEDS (!! - ze worden zelfs nog nieuw gemaakt en verkocht) brievenbussen waar lang niet alles dat met de normale post bezorgd mag worden in past. Een simpele CD is soms al te diep. De postbode mag er echter niet voor aanbellen, want het is gewone post en geen belpost. Je kunt dit voorkomen door alles wat niet in jouw brievenbus past als pakketje te laten bezorgen, zodat het wel een belstuk wordt. Dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij jou. Dat heeft natuurlijk wel als nadeel hogere verzendkosten en regelmatige ritten naar het postkantoor, maar als er vaak iets verdwijnt, ben je op die manier vermoedelijk toch goedkoper uit. Leeg je flatbrievenbus in elk geval regelmatig, zodat een eventueel pakketje in elk geval helemaal in de bus past en op de bodem valt, en niet bovenop een stapel post blijft liggen. (Hier in Duitsland bellen ze overigens wel aan of nemen ze al dergelijke stukken netjes weer mee, doen een briefje in de bus en je kunt het de volgende dag halen, net als een pakketje. In Nederland heb ik echter die ervaring beslist niet).

Het is een lastige (en dus interessante) vraag. Want als het pakketje uit jouw brievenbus wordt gejat, weet jij dat niet. Jij weet alleen dat na eindeloos wachten er nog steeds geen pakketje is. Dus je belt de afzender en die zweert dat hij het verstuurd heeft. Dan heb je een patstelling. Ik denk dat je ook verder geen bewijs hebt van hoe ver je pakje is gekomen, ik denk niet dat er een streepjescode wordt gescand of zo door de bezorger. Als er bewijs is dat het echt is bezorgd, ligt de bal bij jou. Jij moet zorgen voor een goede brievenbus waar niets uit gehaald kan worden. Dat is in een flat niet zo makkelijk, maar dat is toch jouw zorg jammer genoeg. Ik hoop dat het geen praktijkvoorbeeld is?

Als de bezorger/ besteller het pakketje niet in zijn geheel in de brievenbus kan deponeren, moet hij aanbellen en als er niemand thuis is, een formulier in de bus,deponeren, met daarop de mededeling,dat het of nog een keer wordt aangeboden of af te halen is op het postkantoor. Past het pakketje wel in de bus,lijkt het me niet mogelijk,dat het gestolen wordt, tenzij iemand de brieven bus openbreekt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100