Als iemand een pakketje uit mijn brievenbus steelt, wie is dan verantwoordelijk voor de schade?

Ik ontvang wel eens een pakketje dat door de gleuf van mijn brievenbus kan.
Ik woon in een flat, dus mijn brievenbus is een kastje beneden bij de ingang.
Iemand kan heel makkelijk het pakketje eruit halen.
Maar wie betaald dan uiteindelijk het pakketje; ik, de leverancier, de bezorger of niemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/07/webwinkel-dupe-liegende-klanten/index.xml

Het beste antwoord

Als je het hebt over een pakketje op afstand besteld van een Nederlandse leverancier: de leverancier.

Het is niet jouw probleem of het pakketje nooit is verstuurd, in een postsorteercentrum is verdwenen, of uit jouw brievenbus is gestolen, jij hebt het niet ontvangen. En de leverancier heeft zich verplicht om het jou (dus niet het magazijn, het postsorteercentrum of je brievenbus) te laten toekomen.

De leverancier moet dus alsnog aan zijn verplichting voldoen om te leveren. Opnieuw opsturen dus. Dat de leverancier vervolgens bij de bezorgende dienst (bijvoorbeeld TPG) aan de bel trekt dat er pakketjes verdwijnen, is een ander verhaal. Jij hebt niets te maken met de overeenkomst tussen je leverancier en de bezorgdienst waar je leverancier de bezorging aan uitbesteedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me dus af. Als het CJB je een brief toestuurd en jij beweert bij hoog en laag dat je hem nooit gekregen hebt, zullen ze hem gewoon opnieuw toesturen, maar er zijn zat voorbeelden, waar de ontvanger het moet kunnen bewijzen, dat de post niet is bezorgd. Bij pakketten is dat inderdaad een ander verhaal, aangezien die normaal niet in de brievenbus passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het werkt: je bestelt bijvoorbeeld een boek. Daarmee ga je een overeenkomst aan met de leverancier van het boek: jij geeft de leverancier geld, de leverancier geeft jou een boek. Wat hierbij relevant is, is wanneer precies het eigendomsrecht van het boek verschuift van de leverancier naar jou. Dat is zodra je het boek in handen hebt. Niet zodra de leverancier het boek verstuurt, en niet zodra jij het boek betaalt. Zolang het boek eigendom is van de leverancier, is het ook het probleem van de leverancier of het boek kwijt of gestolen is. De overeenkomst om jou een boek te leveren, blijft dan gewoon bestaan. Tot het boek jouw eigendom is geworden, jij (niet je brievenbus, echt jijzelf) het hebt ontvangen. Wat er daarna met het boek gebeurt, is jouw probleem, en niet dat van de leverancier. Dit is trouwens niet vergelijkbaar met brieven, het gaat er echt om dat een artikel van eigenaar verwisselt, en op welk moment dat precies gebeurt. Je komt er niet mee weg om te beweren dat je de uitnodiging tot het doen van aangifte nooit hebt gekregen van de Belastingdienst, maar dat is dan ook een totaal ander geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 het enige juiste antwoord. Totdat je schriftelijk kan bewijzen dat je het bezorgtraject hebt afgehandeld ben je verantwoordelijk. Dit kun je alleen aantonen door aangetekend te versturen. http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/07/webwinkel-dupe-liegende-klanten/index.xml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Dit is het enige goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doel je op BW 7:11 Suzy?

Andere antwoorden (6)

Het is dan toch niet aangekomen dus jij in elk geval niet
ronron1212
13 jaar geleden
In principe de dief. Maar ik kan me voorstellen dat de schade op hem verhalen wel eens een probleem zou kunnen zijn. Maar dit is toch het correcte antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het pakketje op rekening gekocht is, hoef jij niks te betalen want je hebt het pakje immers niet ontvangen. Heb je de bestelling van te voren al betaald, dan ben jij zelf verantwoordelijk voor de geleden schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, als jij een pakje niet hebt ontvangen, dan is dat het probleem van de verzender, welke betaalwijze je ook hebt gekozen.
Jammer : jij. Je moet namelijk zorgen voor een deugdelijke brievenbus. Helaas heb je daar in een flat weinig over te zeggen en zijn er NOG STEEDS (!! - ze worden zelfs nog nieuw gemaakt en verkocht) brievenbussen waar lang niet alles dat met de normale post bezorgd mag worden in past. Een simpele CD is soms al te diep. De postbode mag er echter niet voor aanbellen, want het is gewone post en geen belpost.

Je kunt dit voorkomen door alles wat niet in jouw brievenbus past als pakketje te laten bezorgen, zodat het wel een belstuk wordt. Dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij jou. Dat heeft natuurlijk wel als nadeel hogere verzendkosten en regelmatige ritten naar het postkantoor, maar als er vaak iets verdwijnt, ben je op die manier vermoedelijk toch goedkoper uit.

Leeg je flatbrievenbus in elk geval regelmatig, zodat een eventueel pakketje in elk geval helemaal in de bus past en op de bodem valt, en niet bovenop een stapel post blijft liggen.

(Hier in Duitsland bellen ze overigens wel aan of nemen ze al dergelijke stukken netjes weer mee, doen een briefje in de bus en je kunt het de volgende dag halen, net als een pakketje. In Nederland heb ik echter die ervaring beslist niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal is toch dat het pakketje wél past? Dat je het er weer uit kunt vissen, dat is amper te voorkomen. Mijn ouders hebben ook zo'n 'beveiligde' brievenbusklep, maar iemand met dunne polsjes komt daar wel doorheen. En de opening zo klein maken dat dat niet meer kan, dán heb je juist een ondeugdelijke brievenbus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hert maakt een heel verschil of je echt heel erg moet gaan vissen, of dat de pakketjes alleen maar bezorgd kunnen worden als ze voor driekwart uit de gleuf steken.
Voor een normale standaard brievenbus (3.5 cm) moet je trouwens wel HEEL erg dunne polsjes hebben, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heb ik, daarom weet ik dit. En wie zegt dat alleen volwassenen dieven kunnen zijn? Het polsje van een twaalfjarig jongetje komt overal doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, maar dit antwoord is fout. De leverancier is verantwoordelijk, dit staat zo in de wet. Pas als je kan bewijzen dat je aan je bezorgplicht hebt voldaan vervalt de aansprakelijkheid van de leverancier. De enige manier om dit aan te tonen voor de leverancier is aangetekend. Zelfs al pak je het pakje van de postbode aan (niet aangetekend) en verklaart de postbode dat aan de leverancier dan nog heeft de klant gelijk als deze zegt het niet gekregen te hebben. Je hebt dan immers geen zwart op wit bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's de theorie, helaas is de praktijk niet altijd zo mooi voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praktijk: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/07/webwinkel-dupe-liegende-klanten/index.xml
Het is een lastige (en dus interessante) vraag. Want als het pakketje uit jouw brievenbus wordt gejat, weet jij dat niet. Jij weet alleen dat na eindeloos wachten er nog steeds geen pakketje is. Dus je belt de afzender en die zweert dat hij het verstuurd heeft. Dan heb je een patstelling.
Ik denk dat je ook verder geen bewijs hebt van hoe ver je pakje is gekomen, ik denk niet dat er een streepjescode wordt gescand of zo door de bezorger.
Als er bewijs is dat het echt is bezorgd, ligt de bal bij jou. Jij moet zorgen voor een goede brievenbus waar niets uit gehaald kan worden. Dat is in een flat niet zo makkelijk, maar dat is toch jouw zorg jammer genoeg.

Ik hoop dat het geen praktijkvoorbeeld is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bezorger/ besteller het pakketje niet in zijn geheel in de brievenbus kan deponeren, moet hij aanbellen en als er niemand thuis is, een formulier in de bus,deponeren, met daarop de mededeling,dat het of nog een keer wordt aangeboden of af te halen is op het postkantoor.
Past het pakketje wel in de bus,lijkt het me niet mogelijk,dat het gestolen wordt, tenzij iemand de brieven bus openbreekt.