zijn er mensen in nederland die ook echt levenslang hebben en die levenslang gezeten hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (5)

1995 Ab Abbenhuis (Appie)[55] Voor een reeks overvallen in Vreeland, Baarn, Bussum en Oosterbeek. Bij de overval op 14 mei 1990 op een Albert Heijn-filiaal in Oosterbeek werden twee personeelsleden in koelen bloede geëxecuteerd, een derde werd in de rug geschoten en raakte hierdoor blijvend invalide. Na een uitzending van Crime Time in 1992 kwam de politie hem op het spoor en zette een politie-infiltrant in die hem opzocht bij kerkdiensten van de Jehova's getuigen in Bussum. Abbenhuis rook echter onraad en vluchtte naar Chili, waar hij uiteindelijk werd vastgezet. In 1994 werd hij uitgeleverd aan Nederland. Hij ging niet in hoger beroep na de levenslang uitspraak van de rechtbank.[59]
1996 Frenky Peeters[55] Leider van de Bende van Venlo, die zich in 1993 en 1994 schuldig maakte aan ongeveer 250 geweldsdelicten, waaronder meerdere roofmoorden.
1998 Harold Hong A. Vermoordde in 1993 zijn vriendin, voor het oog van haar twee zoontjes. Er werd aanvankelijk 12 jaar celstraf geëist, de rechter veroordeelde hem echter tot levenslang, mede omdat hij al eens eerder 8 jaar had gezeten.
1998 Bennie Sopacua[55] Schoot in oktober 1997 de Rotterdamse hoofdagente Allegonda Gremmer dood, toen deze als lid van een arrestatieteam zijn woning wilde binnenvallen.
1998 Juan N. Vermoordde op 26 juni 1997 zijn 54-jarige ex-vrouw Maja Goeijen in haar kapsalon. De uit Spanje afkomstige N. had eerder in zijn geboorteland al 8 jaar gezeten voor de moord op zijn broer.
2000 Jan Stoffers (het Monster van Assen) Verkrachtte en vermoordde zijn zevenjarige buurmeisje Chanel Naomi Eleveld. Had daarbij een zedenhistorie. Op 20 juli 2000 werd in hoger beroep opnieuw levenslang uitgesproken

en nog veel meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil diegene die graag een min geeft ook erbij uileggen waarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werk van een onrechtvaardige anonieme minner. Een plus van mij ter compensatie (en omdat het gewoon een correct antwoord is).
Ja.
Voorbeeldje:
1871:
Iman Dorst:
De 24-jarige boerenknecht vermoordde een vrouw die zwanger van hem was, door haar te verdrinken in een paardenput. Dorst overleed een jaar later in de gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een minnetje? Wat is er mis met mijn voorbeeld? Klopt het niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, gewoon iemand die chagrijnig is omdat z/hij zelf het antwoord niet weet denk ik.
In de lijst van het bovenstaande antwoord kan je zien dat er sinds 1931 niemand meer tot levenslang is veroordeeld die ook daadwerkelijk levenslang gezeten heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kunt zien is dat van de na 1970 veroordeelden niemand gratie heeft gekregen, ook al is dat wel aangevraagd. En je hebt de lijst blijkbaar niet helemaal bekeken. Er is wel degenlijk na 1931 iemand veroordeeld tot levenslang die daadwerkelijk levenslang heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het met de Drie van Breda?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de lijst die Hannes bedoelt zijn oorlogsmisdadigers niet meegenomen.
Na de Tweede Wereldoorlog: de Vier van Breda: Lages, Aus der Funten, en nog twee, zie de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvan alleen kotalles omdat die net te vroeg in de gevangenis overleed anders was hij net als de andere 3 ook vrijgelaten
Het is misschien wat misplaatst, maar ik denk dat een hele hoop mensen in Nederland "levenslang"gevangen zitten. Dat zijn namelijk een heel grote groep slachtoffers van misdaden en hun naaste familie en vrienden.

Of er ook daadwerkelijk veroordeelden echt levenslang zitten, is dan nog slechts een wens.......