Waarom kan YouTube geen auteursrechtelijk beschermd materiaal weren, maar wel sex en geweld?

Ik vond YouTube's illegale muziek-database geweldig, tot ik zelf een bescheiden hit maakte die 'viral' ging op YouTube zonder dat ik er enige controle over had.

Ik blijf me er nog steeds over verbazen dat een bedrijf zich achter zo'n slechte smoezen mag verstoppen als 'We zijn niet verantwoordelijk voor wat op onze eigen servers wordt aangeboden' en 'we kunnen het onmogelijk controleren'.

Ik kom zelden of nooit sex scénes of extreem geweld tegen op YouTube. Dit is natuurlijk makkelijker te herkennen dan auteursrechtelijk materiaal, maar meestal is toch overduidelijk als iemand (meestal van meerdere artiesten tegelijk) muziek op YouTube zet.

Is dit inderdaad overmacht of eerder een oppermachtig concern?

Toegevoegd na 13 minuten:
TOEVOEGING
Ik hoop geen discussie uit te lokken over de ethiek van YouTube. Dat zou ook hypocriet zijn want ik gebruik het zelf dagelijks. Ik vraag me echt af hoe ze andere ongewenste zaken controleren...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/YouTube
In juli 2006 werden er zo'n 65.000 filmpjes per dag op deze site gezet. Knappe jonge die dat allemaal kan controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rest de vraag eigenlijke vraag: Hoe kunnen ze dan wel op sex en geweld controleren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google heeft de geweldige software ontwikkelt, dus het is best mogelijk dat ze een systeem hebben gebouwd die in een video, kreunen en mogelijk naakt kan herkennen o.i.d. Maar ik weet er het fijne ook niet van.

Het beste antwoord

Seks en geweld zijn over de gehele wereld hetzelfde en dus makkelijk te weren.

Auteursrechten zijn per land verschillend en dienen dan ook per land bekeken te worden. Jou lied mag ongestraft door een Chinees op internet worden gezet, doe ik dat moet ik er auteursrechten voor betalen.

Voor youtube dus een onbegonnen werk om na te gaan wie er wel mag publiceren en wie niet, ik kan namelijk toestemming van een auteur / muzikant hebben om het op internet te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is toch opvallend dat er bijna geen sex en geweld door het vangnet heenkomen. Zijn er dan zoveel alerte YouTubers die dit direct gaan melden en geholpen worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide. Zodra een sleutelwoord verwijst naar sex of geweld wordt de video bekeken door youtube zelf. Andere worden wel gemeld door kijkers die dergelijke video liever niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op beste antwoord:
Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van de methode, maar dit is het meest complete antwoord.

Andere antwoorden (2)

De vraag is of Youtube wel alle illegale muziek wil tegenhouden. Stel je voor dat er geen enkele 'illegale' muziekvideo op youtube mag komen. Hierdoor zullen een grote hoeveelheid gebruikers niet meer naar Youtube gaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gebruikers gaan er sowieso wel heen.
Ook zijn er zat legale nummers op Youtube, zoals bijvoorbeeld alle VEVO nummers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Nee er zijn meer illegale dan legale video's
E wellicht wordt seks en geweld door de andere gebruikers aangemeld. Dit zal bij auteursrechten wat minder snel gebeuren, vrees ik.