Ik ga een scriptie schrijven over de "minimumstraffen" die misschien in Nederland worden ingevoerd. Wat zou mijn onderzoeksvraag kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wat zou ik kunnen onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (7)

Hebben minimumstraffen invloed op het besluit om over te gaan tot criminele activiteiten? Zo ja, welke invloed? En maakt het dan ook nog verschil om welk misdrijf het gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen onderzoeken of het invoeren van minimumstraffen enig effect zou hebben op de vonnissen zoals ze nu worden uitgesproken. Want hoe bepaal je wat minimaal als strafmaat worden gehanteerd. En waarom zou je die vrijheid bij een rechter weghalen.

Wat is een maatschappelijk verantwoord minimum als je, zoals een rechter moet, rekening houdt met alle feiten en omstandigheden zoals deze van toepassing zijn op een overtreding of misdrijf.

Je zou een onderzoek kunnen doen naar de effecten van minimumstraffen in landen waar dit van toepassing is en een vergelijking maken tussen de rechtstelsel en op basis daarvan een conclusie trekken of het voor Nederland op grond daarvan haalbaar is.

En zo kan je nog veel meer bedenken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In hoeveel gevallen worden er momenteel straffen uitgedeeld die onder het (nieuwe) minimum liggen? Ie. In hoeveel zaken maakt het uiteindelijk uit dat er een minimum straf is en hoe vaak maakt het geen verschil?

Of, welke redenen worden er momenteel door rechters gegeven om te straffen onder het nieuwe minimum? Dus, als iemand voor moord slechts 3 maanden krijgt, wat is daar dan de reden voor? En wat zijn veel voorkomende redenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met mensen, die het effect van minimum straffen willen onderzoeken. Het enige land dat ik ken met minimum straffen is Singapore. En die straf is dan nog vaak de doodstraf: moord, dealen in drugs staat de doodstraf op, verplicht voor de rechter om op te leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naar mijn mening helpen in zo'n verweekte maatschappij (als de Nederlandse is) minimum straffen niet. Als men het zal zou willen doen, dan moet je kijken waar sterk van de strafmaat wordt afgeweken. Daar zou het wellicht kunnen werken. Dan ontstaat er ook minder discussie: de rechtbank hoeft dan alleen maar te denken over al dan niet schuldig en niet over verlichtende of verzwarende omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betwijfel sterk of van het invoeren van minimumstraffen enig positief effect te verwachten is.

Immers, het verhogen van straffen tot aan zelfs de doodstraf, heeft nimmer tot verlaging van het crimineel gedrag van mensen geleid.

In het verleden is gebleken dat er eerder van het tegendeel sprake was..want na één moord gaat de crimineel denken: Ik krijg toch de doodstraf..dus kan ik net zo goed doorgaan..

Het voorafgaande is gebleken uit onderzoeken die reeds jaren geleden zijn ingesteld.

Ik vraag mij ook op andere gronden af of men zou moeten overgaan tot het invoeren van minimumstraffen.

Want ook de vrijheid van de rechters om b.v. verzachtende omstandigheden mede te laten bepalen welke straffen moeten worden opgelegd, wordt op deze wijze teniet gedaan.

Hoogstens vind ik dat de taakstraffen afgeschaft zouden mogen worden omdat dit door de crimineel, maar ook in het algemeen, gezien wordt als...nauwelijks straf..en dat is zeker niet correct tegenover de slachtoffers.

Je onderzoeksvraag zou kunnen zijn: Heeft het invoeren van minimumstraffen enig positief effect op de georganiseerde misdaad?

Mijn stelling hierin is een duidelijk: Nee! Eerder neemt de criminaliteit erdoor toe..omdat men mogelijk denkt..vier maandjes..ach dat valt best mee..ik kan mijn gang nog wel even gaan..

Maar goed..onderzoek het maar..Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leidt het invoeren van minimumstraffen sneller tot vrijspraak?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat zou een overweging van een rechter kunnen zijn, die dusdanig verzachtende omstandigheden van toepassing vindt, dat hij de minimumstraf te hoog vindt en daarom besluit tot vrijspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Les 1 bij het stellen van onderzoeksvragen is "Maak de vraagstelling niet te groot" Je moet dus je vraag inperken. Als je nu in zes stappen je vraag inperkt dan heb je een goed behapbare onderzoeksvraag. Stap 1 zou kunnen zijn je te beperken tot geweldsmisdrijven. Stap 2 zou kunnen gaan over het voorkomen van recidive (herhaling). Stap 3 kan dan gaan over hoe een en ander gaat in westerse landen waar dat voorkomt. etc.