Wie is er verantwoordelijk als in een noodgeval een deur moet worden ingetrapt?

Mijn kat is uit het raam gevallen, drie verdiepingen, daarbij gewond geraakt en terecht gekomen op de binnenplaats. Deze kleine binnenplaats is enkel toegankelijk door een deur die door de huisbaas afgesloten is. Deze deur hebben wij moeten open trappen om bij de kat te kunnen komen

De huisbaas stelt op dit moment mij verantwoordelijk en draai ik dus op voor de kosten. Dat is natuurlijk geen probleem, maar toch vind ik dat er ook een stuk verantwoording ligt bij de huisbaas, daar deze de enige toegang afgesloten heeft.

Mijn vraag is dus eigenlijk wie is er in dit geval nu verantwoordelijk voor de schade er in een noodgeval de deur moet worden ingetrapt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

Tenzij deze deur tevens dienst doet als nooduitgang denk ik dat jouw huisbaas helemaal in zijn recht staat om jou voor de kosten op te laten draaien.
Is deze deur een vluchtuitgang had hij natuurlijk nooit afgesloten mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het ook. Zeker als er nog de mogelijkheid bestaat om de huisbaas eerst te bellen. Ben je goed verzekerd? dan zou je het daar nog kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel geen vluchtuitgang zijn, want het is een deur van de binnenplaats af en de enige manier om op de binnenplaats te komen (behalve van de derde verdieping vallen) is via de deur.
+
De kosten komen uiteraard voor jouw rekening. Behalve als deze binnenplaats nog voor andere doeleinden voor de huurders noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is wat is het precies voor binnenplaats, als hij verder geen functie heeft kun je je afvragen waarom deze deur op slot was, of het moet bij jullie pand horen en vallen onder de gezamelijke ruimte dan had deze misschien niet eens op slot mogen zijn.
Wel is het zo dat alleen de politie toestemming mag geven om een ruimte/pand te betreden waar jij geen toegang tot hebt en ook niet jou eigendom is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste vraag die van belang is, is inderdaad: Kan de huisbaas worden verweten dat die deur op slot zat? Met andere woorden: als die deur eigenlijk voor jou niet afgesloten zou mogen zijn, is er geen aanleiding om de schade op jou te verhalen.

Indien de deur geen algemeen doel dient (niet op last van enige bepaling of voorschrift open zou moeten zijn), dan ligt het wat complexer.

De huisbaas beroept zich bij het verhalen van de schade op de bepalingen van de onrechtmatige daad (art. 162 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek). Dit artikel geeft een grondslag voor het verhalen van schade die door een ander is toegebracht.

Echter, lid drie van dit artikel bepaalt dat niet in alle gevallen schade kan worden verhaald op de veroorzaker:

“3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.”

De vraag is dus of jouw gebdraging (het intrappen van de deur en dus het toebrengen van de schade) toerekenbaar is.

Overmacht is een van de gronden waaruit kan blijken dat de gedraging niet toerekenbaar is.

In het Nederlandse Burgerlijk Wetboek wordt overmacht omschreven als: “abnormale en onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.”

In dit geval is naar mijn idee mogelijk sprake van overmacht in de zin van ‘noodtoestand’.

In concreto is in dit geval mogelijk geen sprake van een onrechtmatige daad, omdat jij een hoger doel voor ogen hebt gehad, namelijk het redden van de kat. Dit hogere doel kan de noodtoestand zijn die de gedraging niet toerekenbaar maakt (overmacht).

Samenvattend: Indien sprake is van overmacht in de vorm van een noodtoestand dan kan de schade in beginsel niet op jou verhaald worden.