Gelaserd.. Kan ik nu een punt van mijn rijbewijs verliezen?

Ik heb met de motor over de 30km te hard gereden en ben toen gelaserd. Nu heb ik een brief thuis gehad van het CJIB waarin staat, natuurlijk de overtreding en dat het bedrag wordt bepaald door de off v. jus, ook zat er een brief bij waarin gevraagd wordt wie er op dat moment reed. Kan ik als ik deze brief eerlijk invul, een punt verliezen van mijn rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Ligt eraan waar je 30 km/h te hard reed. Buiten de bebouwde kom geen probleem. Binnen de bebouwde kom ook niet tenzij het een 30 km zone zou betreffen. Normaliter krijgt de tenaamgestelde een boete thuis en hoef je niets te doen /in te vullen(betalen/in beroep gaan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je verliest een punt.

Niet dat ik het wil aanmoedigen, maar je hoeft niets toe te geven. De bewijslast ligt bij het Openbaar Ministerie om te bewijzen wie de bestuurder was. Als jij toegeeft, krijg jij de boete. Als je volhoudt dat jij niet weet wie het is of wie het zou kunnen zijn, kun je geen boete krijgen. Als ze vragen: 'Ja, maar wie bestuurt de motor dan?', kun je duidelijk maken dat de onderzoeksplicht bij hen ligt, niet bij jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanuit de bron: De verkeersdelicten die zorgen voor een punt aftrek zijn de volgende: nummer 4: Overschrijdingen van de maximumsnelheid. Als je op een autosnelweg de maximumsnelheid overschrijdt met meer dan 40 km/uur en op andere wegen met meer dan 30 km/uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de snelweg 40+ te hard rijdt en op andere wegen raak je bij 30+km/h een punt kwijt. Als je liegt dan zal de straf nog erger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als je eerlijk antwoord geeft op de brief verlies je een punt. Als je geen antwoord geeft kan het CJIB of het OM niet bewijzen dat jij reed.
Maar wat de consequenties zijn van het niet invullen weet ik niet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

De overtredingen die worden geregistreerd zijn:
-bumperkleven;
-ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
-het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
-veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
-het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.

http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/faq/faq_rijbewijs.htm#item-2

Elke overtreding moet persoonlijk zijn geconstateerd door een agent, die de bestuurder staande moet houden. Het signaleren van een overtreding op kenteken is niet genoeg, want daarbij bestaat de kans dat een ander dan de beginnende bestuurder achter het stuur zat.

http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=735&Itemid=31
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt de brief invullen of niet invullen ,aangezien de motor naar het schijnt op jouw naam staat krijg je hoe dan ook de straf die erop staat. En daarbij als je mans genoeg bent om een dergelijke overtreding te begaan ,zou je ook mans genoeg moeten zijn om de straf te nemen die erbij hoort ,dus vul die brief gewoon eerlijk in .