Wanneer ben je detentie ongeschikt?(sorry vorige vraag heb ik per ongeluk gesloten)

Een vriend van mij was door de strafrechter veroordeeld tot het volgen van therapie, omdat destijds bleek uit psy.onderzoek detentie geen goede oplossing zou zijn.De rechter heeft dat oordeel gevolgd.Nu had hij een schadevergoeding opgelegd gekregen die hij niet kon betalen, dan volgt vervangendehechtenis.Maar bij hem is aangetoond dat hij trekken van borderline heeft, anti-sociaalheids ,posttraumatischestress,persoonlijkheidsstoornis.Hij had therapie, maar dat is afegbroken, omdat de forensiche psygoloog het nodig achtte om intensievere therapie te volgen;dagbehandeling. Omdat de problemen nog op de voorgrond spelen.Hij is daar nu aangemeld, en kan in therpie.De reclassering heeft ook een brief aan het CJIB gestuurd waarin ze vragen tot een redelijk betalingsovereenkomst te komen omdat behandeling noodzakkelijk is.Ze verwezen naar eerdere rapporten van de reclassering en het rapport van de for.psyg.Maar het CJIB kent geen pardon.Ik maak mij erge zorgen om hem, omdat er is aangetoond dat detentie veel schade aan kan richten.En het om een periode gaat van 350 dagen.Ook heeft hij een verklaring van het UWV waarin staat dat hij volledig is afgekeurd.Hij krijgt nu een wajong uitkering hun hebben vermeld, dat het belangrijk is dat hij therapie volgt.Ik vraag me af zou hij kans hebben op detentie ongeschiktheids verklaring?En hoe kan hij dat indienen/aanvragen?Of is er een mogelijkheid dat iemand weet voor een jaar electronisch toezicht krijgt door middel van een enkelband

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Of iemand wel of niet detentie-geschikt is, bepaalt een forensisch psychiater (zie bijvoorbeeld: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=93168 ).
Als je vriend nu in therapie is of zal gaan, zal de betrokken therapeut ook een verklaring kunnen geven.

Maar de rechter beslist uiteindelijk, dus ik adviseer je vriend om een advocaat te zoeken die hier verstand van heeft.

Elektronisch toezicht (de 'enkelband') wordt doorgaans alleen toegepast in het geval van een voorwaardelijke straf van 6-12 maanden of maximaal 6 maanden onvoorwaardelijk. Daarbij moet een programma van minimaal 26 uur worden gevolgd van bijvoorbeeld trainingen (denk aan agressietraining, leefstijltraining, sociale vaardigheden).
Zie voor meer info hier: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/31565-elektronisch-toezicht-elektronische-controle-huisarrest.html

Hier vind je iets meer over de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen: http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/executie_afdoening/@153830/aanwijzing_executie/
Droge kost maar misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je terminaal bent,zal er geen detentie volgen.