heeft de douane arrestatie recht of heeft alleen de politie arrestatie recht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

douane heeft dat ook net als de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik dacht het wel. Douane is ook politie dwz grenspolitie ook wel marechausee genoemd. Een verschil met de regiokorpsen (de reguliere politie) is dat ze overal in Nederland iemand mogen aanhouden dus niet gebonden zijn aan de regiogrenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Douane is niet gelijk aan marechausee!
Douane is een ambtenaar zoals de politie.
De Marechaussee is onderdeel van Defensie en dus onze versie van de militaire politie.
itsme
13 jaar geleden
Beetje verwarrend: de Marechaussee heeft ook wel douane taken uitgevoerd. Paspoortcontrole gebeurt ook vaak door de Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de nood hoog is kunnen ze ook infanteristen inzetten als politie en commando's of mariniers als arrestatie teams. De marechaussee is daar uit typische nederlandse zuinigheid. Ze hebben de opleiding en er valt hier binnen het leger niet veel te doen maar toen moeten ze er zijn binnen een goed georganiseerde defensie. Daarom worden ze in vredestijd ook ingezet als grensbewaking of versterking van de politie bij bijvoorbeeld de bekende krakersrellen van de jaren 80.
De tekst van artikel 53 Wetboek van Strafvordering luidt:

Lid 1: Ingeval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd de verdachte aan te houden.

Een douanier heeft meer bevoegdheden dan een politieagent. Zo mag een politie niet zonder toestemming in jou kofferbak van de auto kijken. Een douanier mag dit wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In neem aan van niet aangezien deze er niet toe bevoegd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er aanleiding toe is mag de politie je hele auto doorsnuffelen of je dat nu wil of niet. Het takenpakket van de politie is veel groter en daarmee ook hun bevoegdheden.
De douane heeft opsporingsbevoegdheid, en daarbij het recht om personen te arresteren.

Toegevoegd na 9 uur:
n.a.v. reactie BoerBuitendijk: het is inderdaad aanhouden, geen arresteren, juridisch een fors verschil.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De douane heeft geen recht tot arrestatie, maar tot aanhouding. Dit aanhouden mogen ze doen tot de politie is gearriveerd, deze zal dan de arrestatie verrichten. In de volksmond word dan de actie van de douane ook arresteren genoemd, maar juridisch is dat heel anders. Bij een arrestatie ga je mee naar het buro of je nu wil of niet. Dit is een vrijheidberoving die uitsluitend door de politie mag worden uitgevoerd als daar een aanleiding voor is. Bijvoorbeeld omdat de persoon in kwestie een kilo heroine bij zich heeft. De douane heeft slechts een beperkte opsporingsbevoegdheid. Als iemand smokkel wordt verdacht mag de douane niet zomaar je huis binnen komen vallen en huiszoeking doen. Daar houd hun opsporingbevoegdheid op. De politie neemt het vanaf dat punt over. Daarom is er ook altijd politie bij.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Aanhouding en arrestatie zijn termen die voor één en hetzelfde worden gebruikt. Bij een aanhouding hoeft de douane de verdachte niet over te dragen aan de politie. Wel moet de douane zorg dragen voor de geleiding voor de hulpofficier van justitie. De opsporingsbevoegdheden van douane en politie verschillen verder op enkele gebieden.
Een medewerker van de douane, die is aangesteld als opsporingsambtenaar, mag een aanhouding verrichten. Ook aanhoudingen buiten heterdaad. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het burgerarrest, waarbij iedereen bij ontdekking op heterdaad van enig strafbaar feit een aanhouding mag verrichten.

Na de aanhouding moet de douanier er voor zorgen dat de verdachte zo snel mogelijk wordt geleid voor de hulpofficier van justitie. In de praktijk komt dat er dus op neer dat de verdachte wordt meegenomen naar het douanekantoor of het dichtsbijzijnde politiebureau.

Enkele antwoordgevers beweren dat er juridisch verschil zit tussen een aanhouding en een arrestatie. Dat is niet juist. Beide termen worden voor hetzelfde gebruikt.
AlphaLimaSierra