Zijn mus, spreeuw en merel beschermd, of mogen zij verkocht worden en bij mensen in huis in een kooi leven?

Er zijn in Nederland "tuin-vogels" zoals bijvoorbeeld mus, spreeuw, lijster en merel.
Zijn deze beschermd of mogen zij door een winkelier in kooitjes gehouden worden om verkocht te worden?
Ik zag een merel in een kooi, wat mij verbaasde.
Verder zag ik een grijze roodstaart, maar het ging in de winkel om zangvogels die in de tropen veel gehouden worden, zoals in bijvoorbeeld Suriname.
Mijn vraag is : zijn tuinvogels vrij om gevangen te worden en daarna verkocht, verhandeld dus? en is dit dus een "side-line" van de winkelier in zangvogels?

Toegevoegd na 5 dagen:
Bedankt voor de reacties en het antwoord!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

De merel is een beschermde inheems vogel en mag niet gevangen worden uit de vrije natuur. Wel mag eigenkweek verkocht worden. Deze is herkenbaar aan de vaste voetring.

Hetzelfde geldt voor vrij wel alle inheemse europese vogels.

De grijze roodstaart is vogel van buiten europa en heeft de status "gevoelig" en waarschijnlijk zal de handel in vrijgevangene van deze vogels binnenkort beperkt worden.

Ook hier maakt het uit voor het wel of niet een vast voetring heeft.

Toegevoegd na 2 dagen:
Er zijn geen regels over de grote van de leefruimte voor de merels, spreeuwen en/of mussen. Maar het advies van is de merel en spreeuw veel ruimte te geven. En dan heb je het niet meer over kooien, maar over volieres.

Een mus is een zaadeter, dus deze zou kunnen wennen aan een kooi. Maar mussen zijn niet interessant om te houden in huis. Dan zijn kanaries veel leuker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Een merel die steeds links en rechts tegen de tralies opvliegt?
Mij leek dit eerder een gevangen vrije vogel die weg wilde vliegen.
Ik wist trouwens niet wat ik zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een merel of het wel of niet wildvang is, zal altijd zeer nerveus zijn.
De eigenkweek vogels zitten in een ruime voliere waarbij veel groen is waarbij ze zich kunnen verschuilen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Vogels in een kooitje in huis zijn gezellig, maar hoe je het ook wend of keert het blijft een gevangenis voor die dieren en een veroordeling tot een saai even. Voor bescherming (zeldzame dieren) of voedselproductie (b.v. kippen) is het soms noodzakelijk maar als je zie hoe weinig ruimte een kanariepietje soms krijgt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@carsrac : wat ik in de winkel zag was een volwassen merel [mannetje], als het eigen kweek was zou het niet eerder een jonge vogel zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix [wilde één keer je naam correct=volledig schrijven, ...memories... wel grappig hoor, maar niet handig ;-)) ] Ik vind ieder dier in een kooi, hoe groot ook, zielig. Ook mensen met een bovenhuis en katten, die achter een raam naar buiten kijken. Onwetendheid of geld is vaak de oorzaak en je kunt sommige mensen opvoeden/bijsturen, maar veel mensen zijn te eigenwijs/ koppig/ dom om advies [hoe goedbedoeld ook] aan te nemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@jodokus52
Jonge vogels worden (hopelijk) toch ook volwassen en oud ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@jodokus52
Fijn dat je mijn volledige naam gebruikt. Dat wordt gewaardeerd, al luister ik ook wel naar "Oze" en "Ozewiezewoze" ;-) Dat het niet altijd praktisch is, daar ben ik inmiddels ook achter aangezien Ozewiezewozewiezewallakristallix ook mijn inlognaam is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix ... vooruit dan, nog één keertje ;)
Je kunt trouwens, als je wilt, aan beheer vragen om je inlognaam te veranderen [in te korten in dit geval] want 't is wel erg lang hè? Wat dacht je van "Oze***kristallix"? Zou al een stuk schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Oze : natuurlijk worden jongen oud[er], maar ik ging er van uit dat alleen de jongen verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook volwassen vogels worden verkocht. De jong volwassen zijn het meest gewild, want deze kunnen gebruikt worden voor de fok. De fokkers willen zekerheid hebben of het een mannetje of een vrouwtje is. Dus daarom zal een vogel die nog zijn jeugd kleed heeft niet verkocht worden. Ik heb alleen ervaring met lijsters met vast voetring. Ik vind het domme vogels die je dient te houden in grote volieres. Want ze worden niet tam en snappen niet dat je niet een nest kunt bouwen op een klein randje. En vliegen heel snel tegen gaas op. Iederdaad merels en andere lijsters zijn geen vogels om in een klein kooitje te houden.
Zaadeters hebben minder ruimte nodig, maar insekteneters en merels zijn insecteneters hebben hun ruimte nodig. De goede handelaren houden de vogels in grote kooien. 2 meter hoog en 1 meter breed en diep