Hoe zit het met dat smartengeld?

Een kennis van mij heeft toen hij aan zijn scooter zat te sleutelen een ongeluk gehad en nu is hij wijsvinger van zijn rechterhand kwijt. Het sleutelen aan zijn scooter was een privézaak en deed hij dus ook voor privéredenen.

hij loopt stage bij een monteur bedrijf en heeft hier ook een contract. hij moet nu dus verminkt gaan door het leven en hij heeft zijn vingers dus ook echt nodig bij zijn beroep.

hoe zit dat nu met het dat smartengeld? heeft hij hier recht op of kan hij via een andere manier nog een voordeel halen uit deze situatie??

Gr. Chris

Toegevoegd na 49 minuten:
ik las hier wat interessants:

BEEN- EN VOETLETSEL

teenbreuk

jongen, 10 jaar

1.906 euro

Tijdens het spelen op een niet conform de regels afgesloten bouwterrein, heeft hij een stuk beton op zijn rechter voet gekregen. Hierdoor is de grote teen van zijn rechter voet gebroken. De breuk is niet goed genezen, de groeischijf heeft zich niet goed hersteld, waardoor deze korter en breder is gebleven dan die van de andere voet (verschil is 1,5 cm). De teen is stijf gebleven en er is een pseudo-arthrose blijven bestaan. Geen belemmeringen bij sport of op school. Wel levenslange ontsiering van de voet.

Rechtbank Zutphen, 6 september 2001

bron: http://www.smartengeld.nl/hoeveel.htm

Ik weet niet precies wat hij deed met die scooter, maar als hij kan aantonen dat het ongeluk gebeurde door een fabricage fout. dan is het indirect hun schuld? of werkt dat niet zo. beetje dezelfde situatie als hierboven denk ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er duidelijk sprake is van een fabricagefout dan maakt je viend een kans natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kan hij zijn ouders aansprakelijk stellen omdat hij niet zo handig is, moet duidelijk fabricage foutje zijn geweest :)

Het beste antwoord

Smartegeld kan je eisen van iemand die jou iets heeft aangedaan, [smart = groot verdriet] ellende heeft bezorgd.
Het is dan een tegemoetkoming in de geleden schade.
Maar zelfs dan krijg je het maar zelden.

Natuurlijk niet als je jezelf een ongeluk aan doet.

Als hij dit beroep niet meer kan doen, zal hij een ander beroep moeten zoeken.
Door een verloren wijsvinger ben je niet invalide genoeg om arbeidsongeschikt verklaard te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je zegt het zelf al, een privézaak. Dus financieel is er niet te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer van die vinger maar hij heeft er nog negen over en die kunnen ook wat die ene kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet in waarom hij recht zou hebben op smartengeld... Het was een privezaak en heeft niets te maken met de werkgever...

En zelfs al was het wel gebeurd bij de werkgever dan was het nog niet zo simpel allemaal wbt smartengeld...

Heel veel sterkte voor de vriend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar wil hij dat smartengeld vandaan halen?

Hij had eventueel recht als dit ongeluk gebeurt was tijdens zijn werk EN als het gebeurt was doordat de arbeidsomstandigheden niet veilig waren, nalatigheid van de werkgever.

In dit geval: het gebeurde in zijn prive-tijd, zie ik niet in wie anders hij aansprakelijk kan stellen dan zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die een prive ongevallen verzekering heeft kan daar aankloppen...niet om smartengeld maar wel voor bv de kosten voor omscholing naar een ander beroep of een (beperkte) uitkering voor deel invaliditeit.

Toegevoegd na 2 uur:
Op uitbreiding van je vraag:
Het voorbeeld betreft een kind van 10. Iemand die zelf gaat sleutelen is al een flink stuk ouder en wordtook verondersteld voorzichtiger te zijn. Ik ga er vanuit dat je hierbij voor een rechter heel weinig kans maakt. Je bent zelf aan het sleutelen gegaan ipv dat ding door een gespecialiseerd bedrijf te laten onderhouden. Ben je zelf , als monteur, eveneens deskundig genoeg dan zal ook aangenomen worden dat je weet dat je het juiste gereedschap moet gebruiken en de juiste veiligheidsmaatregelen. Het zal bovendien ontzettend lastig zijn om aan te tonen dat er EN een fabricage fout was, EN tevens dat dat de oorzaak was van dat ongeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hoe vervelend ook, hij heeft geen recht op smartengeld. Smartengeld is iets wat je eventueel toegewezen krijgt wanneer jou door toedoen van een ander iets is overkomen. En daar is in dit geval geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smartengeld is eenvoudigweg gezegd een vergoeding voor al het leed, verdriet en kommer en kwel wat veroorzaakt is. Smartengeld is een schadevergoeding voor zogenaamde IMMATERIELE letselschade. Dit zijn al die zaken die niet tastbaar zijn. Zaken die niet tot je vermogen behoren.

De smartegeld wet
Artikel 6:106 BW geeft de wettelijke grondslag voor de gevallen waarin het mogelijk is een vergoeding van de immateriële schade toe te kennen. Dit artikel luidt:
Voor nadeel dat niet in vermogensschade bestaat, heeft de benadeelde recht op een naar billijkheid vast te stellen schadevergoeding:
a. indien de aansprakelijke persoon het oogmerk (de bedoeling) had zodanig nadeel toe te brengen;
b. indien de benadeelde lichamelijk letsel heeft opgelopen, in zijn eer of goede naam is geschaad of op andere wijze in zijn persoon is aangetast;
c. (…) aantasting van de nagedachtenis van een overledene (…).

Om smartengeld te kunnen eisen, moet aan een aantal voorwaarden worden vol­daan:
• er moet een aansprakelijke tegenpartij zijn, dat is degene aan wiens schuld het ongeval te wijten is;
• er moet bewijs zijn van die aansprakelijkheid;
• er moet bewijs zijn dat de schade (het letsel) het gevolg is van het ongeval.

Daar je vriend het letsel zelf heeft veroorzaakt is er geen aansprakelijke tegenpartij en dus kan hij geen smartegeld eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,daar heeft hij geen recht op.Stel je voor zeg dat er wel recht was op smartegeld.Dan kon bijna iedere nederlander wel een verzoek indienen...we snijden of beschadigen allemaal wel eens wat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is schaamteloos dat jouw kennis probeert om gemeenschapsgeld te verhalen bij iets dat geheel zijn eigen schuld is.

Dat hij stage loopt bij een montagebedrijf heeft niets met het verhaal te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schaamteloos=zonder schaamte...? die snap ik effe niet. ten eerste probeert hij het niet. ik informeer alleen maar voor hem hoe dat zit. want het is, ten tweede, wel fijn als je ook nog een beetje een voordeel kan halen uit zo'n rot situatie...