Hoe zit het met strafblad ?

Als mensen aangehouden worden om iets wat zij niet gedaan hebben ( Ina Post bijvoorbeeld ) en vrijgesproken worden, staat dat toch op het strafblad. Zo kun je een strafblad van 14 pagina's hebben terwijl je niets gedaan hebt. Waarom is dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (5)

Ik vraag mij af, of het werkelijk zo is, dat als je aangehouden wordt, (of ergens van verdacht wordt) dat de volgende dag al in je strafblad staat.
Het lijkt mij dat je strafblad wordt bijgewerkt, als de rechter je veroordeelt. Want pas op dat moment, heb je iets gedaan wat niet mocht.

Verder is een strafblad natuurlijk niet heilig, dwz er is geen enkele reden om aan te nemen, dat wat er in een strafblad staat, niet verwijderd kan worden. Als je dus veroordeeld wordt, zal het in je strafblad komen te staan, maar mocht je b.v. in hoger beroep vrijgesproken worden, dan wordt dat er gewoon weer uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat laatste is dus niet zo.
Ik ben in 2003 aangehouden op verdenking van rijden onder invloed.
Het werd een rechtzaak en ik ben vrijgesproken, simpelweg omdat ik niets gedronken had, maar het apparaat bij de politie kapot was.
Toch staat dat feit nog steeds op mijn strafblad ( en dat is overigens het enige feit ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bizar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koole122, ik geloof je op je woord. ;-)
Wat mij interesseert is, hoe je dat te weten bent gekomen. Kon je je strafblad ergens inzien of zo? Ik vind het ook bizar, om de doodeenvoudige reden dat je strafblad onjuist is. Er moet dus een mogelijkheid zijn om dat ongedaan te maken, en als dit mij zou overkomen, zou ik alles in het werk stellen om dat te herstellen.
Het is toch te gek voor woorden, dat als je wilt solliciteren, je geen copie van je strafblad kunt krijgen met juiste informatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koole:
Dat is dan geen strafblad, maar gewoon adminstratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij, dat ook een administratie dient te kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ik erachter kwam ?
Ik had bewijs van goed gedrag nodig en dan draaien ze dat zo uit.
Als je vrijgesproken wordt, heb je geen strafblad. Simpel zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmmmmmmmmmmmmm lijkt gelijk te hebben.
Maar dat kan je al wel in allerlei registers staan die justitie gebruikt. De vrijspraak is één maar om na een eventuele onterechte veroordeling uit alle registers te worden gehaald is een recht (plicht van de overheid) maar in de praktijk wil dit nogwel eens een behoorlijk probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid. Ina Post is niet vrijgesproken. Lucia de Berk wel. Maar men blijft vaak wel in allerlei andere registers staan. Zeker degenen die wegens gebrek aan bewijs zijn vrijgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officeel zou het geen strafblad zijn.
maar goed, zodra je wilt solliciteren bij een baan van de overheid is alles waarbij je in aanraking bent gekomen met de politie een "minpunt".
Deze bestanden gelden over het algemeen maar 4 jaar.
Na die 4 jaar mogen ze die dingen niet meer tegen je gebruiken.
Dus als je vrij gesproken bent staat het wel genoteerd in de database van de politie, en dan telt het wel als een strafblad.
Hoewel het officieel niet eens daadwerkelijk een strafblad is zoals wij dat gewend zijn in de volksmond.
Het is dan wel zo dat na die 4 jaar, de lichte vergrijpen vervallen.
Het wordt dan niet verwijderd, maar het blijft wel bij je naam staan, alleen mag het officieel niet meer als verweer worden gebruikt.
Bij een strafblad telt die langer mee (hangt ook af van het vergrijp)
Bij bepaalde dingen heb je voor de rest van je leven een strafblad. dit gaat dan om moord/pedofiele/verkrachting en dat soort zaken.

Ik heb ooit eens gesolliciteerd voor een baan in de beveiliging, ik volgde toen ook de opleiding tot beveiliging.
Ik was in die tijd vaak op straat met maten van mij, gewoon een balletje trappen.
Ik had officieel geen strafblad, maar stond wel genoteerd.
Om door te mogen gaan in de beveiliging moet je een pas krijgen bij "ecabo".
Die kreeg ik ineens niet, dus toen heb ik meerdere gesprekken gehad met de politie om te vragen hoe of wat.
Ik stond 21 keer in het politie bestand.
redenen:
Ik stond op straat met vrienden een balletje te trappen (hangjeugd).
de politie komt langs, noteert de namen en zegt dat er niets mee gebeurt, maar al die keren dat ze de namen opschreven ging het in de database.
Dit betreft ook boetes zonder helm en dergelijke kleine dingen.
Ik vroeg toen aan die agent waar ik het gesprek mee had , " is dit nou een strafblad"?
hij zei, in principe wel!
Alleen is het niet voor de rest van je leven, en duurt het maar 4 jaar voordat het niet meer gebruikt mag worden.