Waarom is het niet mogelijk om samen met een kennis/vriend een 2 supermarktketen op te starten en daarmee een prijzenoorlog uit te lokken?

Ik ben erg benieuwd

Toegevoegd na 7 minuten:
Edit: met een ongelimiteerde startkapitaal.

Toegevoegd na 52 minuten:
En als je dat doet met een shoarma keten O.I.D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedenk je het?

Het beste antwoord

Ik zie absoluut niet in, waarom dat per definitie onmogelijk zou zijn. Als je samen met die vriend een paar miljoen op de bank hebt staan, of een bank kunt vinden die wat ziet in je plannen, en je een forse lening wil verstrekken, dan kun je morgen aan de gang met je supermarktketen.
Of het een succes wordt, dat is een heel andere zaak.
Die prijzenoorlog zul je best uit kunnen lokken, maar de kans is groot dat je het nog geen maand volhoudt. Je zult namelijk op moeten boksen tegen de expertise van ketens als AH, Jumbo, Dirk etc. Zij verkopen al heel veel spullen onder de inkoopprijs, en jij zult daar nog verder onder moeten gaan zitten. Dat wordt dus geld erop toeleggen.
Het is dus wel degelijk mogelijk, maar ik acht de kans nihil dat het je lukt. Toch wens ik je veel succes ;-)

Toegevoegd na 6 minuten:
------
Ik zie nu dat je nog hebt toegevoegd "ongelimiteerd startkapitaal". Dat maakt de hele zaak natuurlijk anders. Uitgaande van deze ietwat hilarische toevoeging, zal het je absoluut lukken, en de prijzenoorlog winnen. Want je kunt met dat ongelimiteerde startkapitaal, ongelimiteerd je prijzen blijven verlagen, tot het moment gekomen is, dat je je spullen niet meer verkoopt maar gratis aan je klanten meegeeft. Het gevolg zal zijn dat bestaande supermarktketens op de fles gaan, en jij als enige overblijft. Eén klant heb je al!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is best mogelijk. Alleen zul je, als je maar twee winkels hebt, niet zo groot kunnen inkopen als de grotere winkelketens en dus ook niet zo goedkoop. Als je dus flink concurrerend wil zijn en zelfs onder de normale winkelprijzen wilt gaan zitten, zul je dus genoegen moeten nemen met minder marge/ winst. Als je dat geen punt vind, dan kun je best een prijzenoorlog opstarten met je maatje.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het zal je niet lukken. De bestaande supermarktketens zijn wel druk bezig om klanten te werven, maar niet ten koste van alles.
Als je op heel kleine schaal bezig bent (en reken maar dat ze exact weten wie en wat je bent, dus dat je alleen maar in die ene locatie wat hebt) dan weten ze ook dat je dit vanwege de schaalgrootte alleen maar kunt als je onder de kostprijs verkoopt. En dat laten ze je gerust enige tijd doen, zonder zelf daarop te reageren met vergelijkbare prijsverlagingen: als je te laag gaat met je prijs, verdien je te weinig, en de klant wordt boos als je na een maand opeens je prijzen weer sterk verhoogt. Het loont dus echt om te wachten totdat jij jezelf failliet hebt verkocht (want ongelimiteerd startkapitaal bestaat niet).
itsme