seeden, legaal of illegaal?

Ik weet dat downloaden legaal is maar als je bijvoorbeeld utorrent gebruikt, die download en upload (seed) ben je dan illegaal bezig of legaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Torrents "Downloaden" is legaal, de software ervan "Downloaden" is ook Legaal Mits je bewijs hebt dat jij het thuis ook hebt liggen of een bon dat jij het hebt ooit gekocht in het verleden.

Dus voorbeeld; Ik download de film Titanic, en ik heb ook een cd hoesje thuis en misschien ergens nog zelfs de bon maar de cd is kwijt tijdens de verhuizing. in dit geval ben ik legaal bezig, mits ik het niet verder aan het uploaden ben (wat onmogelijk is als je met torrents werkt i.v.m. het systeem, je kan alleen downloaden als je zelf upload. anders kom je niet verder dan 00.1%)

Kort samen gevat,
het downloaden van software met auteurs rechten via een torrent service is dus onmogelijk om op een legale manier te doen, omdat je het ook upload en dat is dus verboden. Met uitzondering van freeware en shareware natuurlijk, want dat word ook vrijgegeven door het bedrijf zelf.

Gr. Kay
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan verspreid je auteursrechtelijk beschermde werken en ben je dus illegaal bezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij je freeware en dergelijke aan 't uploaden bent natuurlijk, maar ik neem aan dat je het gewoon over muziek, films en software en zo hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net zo illegaal als het downloaden, je bied een dienst aan ervoor , dus ook strafbaar

Toegevoegd na 6 minuten:
niet alles wat je download is illegaal, maar wel waar auteursrechten opzit en zonder dat je er dan voor betaalt is het illegaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het legaal is ligt er geheel aan wat er gedownload wordt.

Muziek en films zijn legaal maar games en software zijn verboden. Dit omdat ze beschermd worden door een Europese wet.

Het uploaden is verboden van alle bovengenoemde spullen.

Uiteraard met als uitzondering freeware of materiaal waarvan de rechthebbende aan heeft gegeven dat het verspreid mag worden.