Kun je opgepakt worden in je eigen huis als je al wordt achtervolgd?

LEES DIT EERST:

Stel je steelt iets bij een winkel om de hoek. De politie is toevallig in de buurt en ziet jou. Jij rent hard weg en de politie rent achter jou aan. Dan ren je je eigen huis binnen rent naar boven. Mag de politie nu binnenkomen en je vervolgens arresteren? Want een agent heeft eerst toestemming nodig van een officier van justitie om een huis binnen te gaan en hij moet ook aan de bewoner kunnen aantonen dat hij dit heeft gekregen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Excuus voor de onduidelijkheid, maar het gaat hier toch echt om een heterdaad situatie: ''Je steelt iets en de politie ziet jou''. Men is dus aan het stelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben jij dief ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je beter de kerk inrennen, staat me iets van bij dat ze je daar niet mogen pakken, maar weet niet precies hoe dat zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, je moet natuurlijk van tevoren wel weten waar je aan begint en wat je verwachten kan.... ;)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
@nelly artikel 12 Algemene wet op het binnentreden: In de gevallen waarin het binnentreden van plaatsen krachtens een wettelijke voorschrift is toegelaten, geschiedt dit buiten het geval van ontdekking op
heterdaad niet: b. in de ruimte bestemd voor godsdienstoefeningen of bezinningssamenkomsten van levensbeschouwelijke aard, gedurende de godsdienstoefening of
bezinningssamenkomst In dit geval, omschreven door vragensteller, gaat het om een heterdaad situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt @alpha, dit was echt zo'n geval van de klok en die klepel kwijt zijn. Maar nu heb ik de klepel.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk BEGINT het natuurlijk gewoon met dat je niet mag stelen. Om de rest zou je je helemaal geen zorgen moeten hoeven maken.
En ik ben de politie niet, maar van mij mogen ze je nog van je béd lichten, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk echter mogen ze, helaas helaas helaas, niet naar binnen. Daarom hebben we in ons vorige huis regelmatig de poltie uren zoniet dagenlang met meerdere mensen bij het huis van de buren zien posten tot één van die crimineeltjes weer echt naar buiten moest. Doodzonde van het belastinggeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Probleempje Heeft de politie de dief op heterdaad betrapt of zijn ze gewoon achter de 'dief' aangelopen omdat die het nu eenmaal op een lopen zette nadat iemand gemeld heeft dat er een diefstal werd gepleegd? 'De politie ziet jou' vind ik een uitdrukking die voor velerlei uitleg vatbaar is vandaar mijn vraag. Liefs

Het beste antwoord

In dit geval is er sprake van een heterdaad situatie. De politie is dus bevoegd om je aan te houden op heterdaad (53 SV).

Voor het binnentreden van een woning geld de Algemene Wet op het Binnentreden (AWBI). Deze wet stelt dat er voor het binnentreden in een woning buiten de toestemming van de bewoner altijd een machtiging is vereist tenzij deze niet afgewacht kan worden (noodsituatie). Het binnentreden van een woning moet gebaseerd zijn op een wettelijk voorschrift. In dit geval kijken we dan naar het Wetboek van Strafvordering die stelt dat er een aantal mogelijkheden zijn, namelijk ter aanhouding, inbeslagneming etc.

In dit geval maken we gebruik van 55 SV welke stelt dat elke opsporingsambtenaar ter aanhouding elke plaats mag betreden. Omdat de AWBI daarin overruled is er wel een machtiging nodig. Deze machtiging kan zulksnodig afgegeven worden door een hulpofficier van justitie. Dat is in het algemeen een inspecteur of hoger van de politie.

Dan zijn we binnen. Vervolgens kijken de agenten rond in elke kamer, want zoekend rondkijken mag blijkt uit jurisprudentie, en vinden ze je niet omdat je bijvoorbeeld in een kast zit. Op het moment dat ze andere deuren moeten openen dan kamerdeuren spreekt men van doorzoeken. In dat geval zegt artikel 55a SV dat daarvoor een machtiging moet zijn afgegeven door een officier van justitie tenzij dit niet afgewacht kan worden. Dat is ook weer een kwestie van een telefoontje.

Kortom, er liggen wat haken en ogen op de weg maar de politie komt je wel halen. En tot dan duurt het alleen maar langer voor je weer op weg bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid, dit geld alleen indien er geen toestemming is van een bewoner om de woning te betreden. Op het moment dat jij als minderjarige iets pleegt en je ouders laten de politie binnen dan is er geen enkele machtiging oid nodig.

Wordt er wel gebruik gemaakt van de machtiging dan moet deze inderdaad getoond worden tenzij een machtiging niet afgewacht kan worden (noodsituatie) of de situatie dat op dat moment niet toe laat (instap door arrestatieteam e.d.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vanwaar de minnetjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al af.

Andere antwoorden (4)

Zij kunnen in dit geval gewoon achter jou aan naar boven holen want dit is een vorm van op heter daad betrapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is toestemming nodig om de woning te betreden.
De agenten zullen dan ook eerst toestemming vragen en bij de woning blijven tot deze toestemming hen gegeven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik het verhaal lees is er niemand op heterdaad betrapt maar is de politie in de buurt en zien ze iemand wegrennen.
Of interpreteer ik de uitleg van probleempje verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt. Op heterdaad betrapt word ruim geïnterpreteerd. Ook kan de politie achteraf toestemming vragen en als dat gegeven word ziet de rechter het bijna altijd door de vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna altijd, of altijd?
In het eerste geval zou het antwoord dus toch genuanceerd moeten (of althans kunnen) worden.
Voor het betreden van de woning, zonder toestemming van de bewoner, heeft de politie een machtiging an de Officier van Justitie nodig. Zo'n machtiging kan telefonisch vrij simpel geregeld worden. Totdat de machtiging geregeld is, zal de politie de situatie bevriezen, dat wil zeggen, er zal voor gezorgd worden, dat niemand de woning meer in of uit kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
een en ander is geregeld in artikel 50 Strafvordering en artikel 2 Algemene wet op het binnentreden

Toegevoegd na 6 minuten:
Art 2 algemene wet op het binnentreden:

1.Voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is een schriftelijke machtiging vereist, tenzij en voor zover bij wet aan
rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. De machtiging wordt zo mogelijk getoond.

Art 55 Sv

1 In geval van ontdekking op heeter daad van een misdrijf kan ieder, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden, met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner en van de plaatsen, genoemd in artikel 12 van de Algemene wet op het binnentreden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
op grond van artikel 2 van de Politiewet kan dan het huis binnen worden gegaan: Artikel 2
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de
geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven. Het is het geval van uw voorbeeld namelijk van belang dat de ontvoerde persoon zo snel mogelijk te hulp wordt geschoten. een machtiging is dan niet nodig.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
eigenlijk moet hier art 8 lid 2 van de politiewet nog toegevoegd worden. hierin staat de bevoegdheid tot het betreden van elke plaats: De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de
uitvoering van de politietaak heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AlphaLimaSie......you rule!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie behoeft er dan hulp als er sprake is van een inbraak?
Gaat het om financiële hulpbehoeving om andersoortige hulpbehoeving? In het eerste geval zou ook een belanghebbende partij zoals BREIN rustig zonder toestemming bij huizen van mensen binnen kunnen dringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm: Dat zouden ze maar wat graag willen lol
Bij achtervolging op heterdaad van de verdachte van een misdrijf mag iedere burger elke plaats betreden, behalve woningen. Woningen zijn grondrechtelijk beschermd (artikel 12 Grondwet), maar die bescherming is niet absoluut. Politieagenten mogen ook woningen betreden zonder toestemming van de bewoner om een verdachte te arresteren, bij heterdaad of zonder heterdaad. Dit is te vinden in artikel 55 van het Wetboek van Strafvordering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Een agent mag een huis alleen binnendringen als hij daarvoor een legitieme reden heeft. Een heterdaad valt daaronder. Dit is hetzelfde als dat een agent bijvoorbeeld een huis binnen mag dringen omdat er gevaar voor aanwezigen dreigt o.i.d.

De toestemming van de OvJ is alleen nodig indien het binnendringen van de woning niet urgent is.

Ga maar na: als dit NIET zo zou zijn, zou je eender welk huis kunnen binnendringen. Je zou zelfs in een huis kunnen inbreken. Als de bewoners er niet zijn, zou de agent je dan niet kunnen volgen (in jouw redenering).

Helaas, zo werkt het niet.

Tip: reken gewoon af wat je in de winkel in je zak stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet zo urgent om een woning te betreden, als je al weet dat die persoon daar zit. Het enige wat je dan als politie hoeft te doen, is de voor- en achterdeur bewaken en wachten op toestemming van de OvJ.