mag een agent je boete geven als je van de koffieshop na huis rijdt met minder als vijf gram

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Mag een agent je een boete geven als van de coffeeshop naar huis rijdt met minder dan vijf gram?" bedoel je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je fiets zonder licht krijg je een boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavender, dat was dus ook mijn eerste gedachte haha.
Beter géén wiet (of wat dan ook) gebruiken denk ik.

Antwoorden (7)

Volgens de wet mag een agent als je van een koffieshop naAR huis rijdt met wiet bij je, ook als dit minder DAN vijf gram is, een boete geven. Het wordt echter gedoogd, dus is het niet waarschijnlijk dat dit gebeurd. Behalve als je het op een openbare plek (de weg) gebruikt, of als je onder de achttien bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, een agent kan geen boete opleggen voor 5 gram van niets. Wel kan hij een boete opleggen als je bijvoorbeeld zonder licht rijdt in het donker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe moet ik dat weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL ik snap het wel. 5 gram, maar wat? Nou ja, hij ging naar de koffieshop, dus het zal wel 5 gram koffiebonen zijn haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de context, Freekfluweel. Maar je hebt wel gelijk dat de vraag slecht is gesteld.
Tot 5 gram is gemarkeerd als voor eigen gebruik en geen handel. Een boete zal dus (bijna nooit) gegeven worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt ook aan de situatie. Denk bijvoorbeeld aan het bekende arest de hollende kleurling. Maar in principie mag hij je ( zolang je deze niet gebruikt in het openbaar ) niet aanhouden want 5 gram wiet is NIET strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag je daar niet voor bekeuren. Tenzij je de intentie hebt om er andere dingen mee te doen, bijv handelen. Dan mag hij je hiervoor aanhouden. Zie link hieronder, art 11 van de opiumwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste geeft een agent van politie geen boete, dat doet de officier van justitie (CJIB) of de rechter.

Op het moment dat jij 5 gram goederen bij je hebt die onder de wet verdovende middelen valt mag een agent bij verdenking jou staande houden en de verdovende middelen in beslag nemen.

Van deze inbeslagname dient de agent een proces-verbaal op te maken, aan de hand van het proces-verbaal beslist de officier van justitie wat er veerder gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd is, geeft een agent je geen boete, maar maakt hij een proces-verbaal op. In de volksmond worden deze termen echter vaak door elkaar gebruikt. Ik begrijp je vraag, dus zal ook hier een antwoord op geven en niet 'moeilijk gaan doen' over termen die je gebruikt.

Het aanwezig hebben van softdrugs is in beginsel een strafbaar feit op grond van de Opiumwet. In Nederland geldt echter een gedoogbeleid, dit houdt in dat je een bepaalde hoeveelheid voor eigen gebruik mag hebben.

Op grond van dit gedoogbeleid mag je maximaal 5 gram softdrugs bij je hebben, dit is de zogenaamde gebruikershoeveelheid. Dit is tevens vastgesteld in de vervolgingsrichtlijnen van het Openbaar Ministerie, dat is onze openbare aanklager.

Een agent zou je dus in principe kunnen bekeuren, maar in de praktijk zal dit zeer zelden gebeuren. Of het wel gebeurt, hangt af van de omstandigheden.

De politie kan er ook voor kiezen om jou afstand te laten tekenen, hij zal dan vaak geen proces-verbaal opmaken. Deze werkwijze heb ik in de praktijk gezien onder het mom van 'de officier van justitie maakt er toch geen zaak van'.