Fraude bij testament van demente broer?

Een verre neef die ik 1x in m'n leven ontmoette, stuurde me een verklaring bewindvoerder en mentorschap te ondertekenen betreffende mijn demente broer. Een kantonrechter zou hem dit hebben geadviseerd.

Ik ben op dat moment zeer ernstig ziek en vraag iemand namens mij een brief te sturen naar de neef dat ik niet akkoord ga.

Wat maanden later komt mijn broer te overlijden, ik heb hem niet meer gezien, ik was niet bij de begrafenis, ik was nog steeds ernstig ziek.

Dan blijkt uit het testament van mijn broer dat zijn hele vermogen naar de neef gaat.

Ik heb het geld niet nodig, ik ben 70 jaar. Wel wil ik ontzettend graag (laten) uitzoeken wat hier is gebeurd.

Wie kan ik inschakelen? Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Kom in actie voordat het testament wordt uitgevoerd.
Raadpleeg het Centraal Testamentenregister. Daar kun je zien welke notaris het testament heeft opgesteld. Ik begrijp dat u het testament reeds heeft gezien. Neem contact op met notaris die testament heeft opgesteld.
Zijn naam staat in het testament.

Leg hem deze zaak voor en vraag hemn uitvoering testament in elk geval op te schorten to9tdat dit duidelijk is.
Uw neef speelt hier zo lijkt het een wat dubieuze rol.
Voor meer informatie zee hieronder mijn email.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eerst en vooral sterkte met je allemaal meemaakt. Wat erg toch als je zelf zo ziek bent...
Het beste wat je kan doen is een advocaat inschakelen. Als je natuurlijk sterk genoeg bent om daar naartoe te gaan.
De arts van je broer kan een verklaring schrijven dat je broer dement was en niet bij machte om zelf een testament te schrijven. Waarschijnlijk heeft hij het alleen maar ondertekend.
Heel veel sterkte nog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je moet beginnen bij de notaris onder wie het testament is geregeld.
Die kent de omstandigheden.
Iedereen die 16 jaar of ouder is, en over zijn verstandelijke vermogens beschikt, kan een testament maken. Een testament heeft pas rechts­kracht als het door de testateur en de notaris (en eventuele getuigen, als de notaris dat nodig vindt) is ondertekend.

Als jij kan aantonen dat jouw broer niet over zijn verstandelijke vermogens beschikte, kun je het testament aanvechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een advocaat raadplegen. Bij mijn weten kan iemand niet zomaar bewindvoerder worden. Niet officieel in elk geval. Dat moet volgens mij bij de rechtbank worden geregeld. Dat was in elk geval zo bij mijn demente vader. Mijn broer en zus hebben officieel toestemming moeten geven om mijn andere broer bewindvoerder te laten worden. Bovendien moest er nog een van ons extra aanwezig zijn bij de rechtbank toen dit voorkwam. U heeft via iemand anders aangegeven dat u niet akkoord ging met de regeling. Is die brief aangetekend verstuurd? Heeft u er een bewijs van? Volgens mij is bovendien het testament aanvechtbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet alleen mijn broer en zus, maar ook ikzelf heb natuurlijk toestemming moeten geven om mijn andere broer bewindvoerder van mijn vader te laten worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik denk dat uw verre neef zal moeten kunnen aantonen dat u toestemming heeft gegeven. Dat zal hem uiteraard niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan het erfrecht zoals het in beginsel is verander je niets.
je kan vertellen dat er sprake is van gerechtelijke dwaling.

het testament van je broer kan hier ook onder vallen. hij was immers in staat om een juiste beslissing te nemen gezien zijn mentale toestand. je neef zal hier dus ook een vinger in de pap hebben gehad.

laat het snel uitzoeken voor er met de erfenis aan de haal word gegaan en je achter de feiten aanloopt omdat er niets meer te (achter)halen is. schakel een advocaat in. het hoeft niet eens om geld te gaan, maar er ook nog zoiets als gerechtigheid en normale principes...

wat een rotstreek is dit zeg! ik wens je sterkte met deze situatie, het verlies en je gezondheid.