Wat zijn de wetten omtrent het bezit van radioactieve stoffen door particulieren in Belgie?

Bijvoorbeeld, mag ik als particulier Uranium erts of mineralen die Uranium bevatten bezitten in Belgie? Als dit kan, hoeveel (bij massa) mag ik maximaal in huis hebben en wat bedraagt het maximale stralingsniveau?
Ik wil namelijk een klein stukje Uranium erts om op mijn kast te zetten (ik verzamel scheikundige elementen). Voor zover ik weet kan men dit niet vrij in Belgie kopen. In het buitenland kan dit wel, en dus had ik eraan gedacht om een stukje te laten overkomen naar Belgie. Maar is dit wel legaal, en zal het bij mij thuis in de brievenbus toekomen, of zal het als gevaarlijk worden bestempeld en in beslag genomen worden? Ik heb proberen wat research te doen om uit te zoeken wat de Belgische wetgeving zegt over het bezit van radioactieve materialen maar ik heb tot dusver nog niets gevonden. Kan iemand mij zeggen of het mag of niet mag?
En voor u een antwoord geeft; geef mij geen preek over de gevaren van Uranium en radioactiviteit. Het gaat om een klein stukje erts van het laagst mogelijke stralingsniveau, dus om echt kwaad te doen zou ik het al elke nacht op mijn hoofd moeten leggen. Bovendien is mijn huis goed verlucht dus is er geen gevaar voor een opbouwende concentratie Radon in de lucht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (1)

Ik denk dat er toch wel bepaalde regels zijn als het uberhaupt al mag, wettelijk gezien. Ik heb zelf in een ziekenhuis gewerkt met radioactiviteit ( diverse gradaties ) en ik weet dat het vervoer van alle spullen ( in NL ) heel strikt geregeld was. En zeker niet bedoeld voor particulier gebruik.
Maar is het niet mogelijk om deze vraag neer te leggen bij de douane?. Die zullen het wel weten. Maar kan me ook voorstellen dat je dit liever niet gelijk doet, aangezien als je het zo per post kunt bestellen en thuis geleverd kunt krijgen. Je kan de gok nemen, enige wat er kan gebeuren is dat als ze het onderscheppen dat je een boete krijgt.

En nee, ik ga geen preek houden, de meeste mensen zijn erg paniekerig als je praat over radioactiviteit, terwijl er alleen al vanuit de lucht ( zon, etc ) veel meer komt dan iedereen denkt ( laat staan vanaf je pc, tv etc ).

Hoop dat je het uiteindelijk voor elkaar krijgt. Mocht ik wat meer info te pakken krijgen dan zet ik t bij je vraag.

Toegevoegd na 14 minuten:
website geeft in ieder geval info omtrent invoer, vervoer en opslag in NL. ook nog Pdf van organisatie die deze zaken regelt in belgie, wellicht meer info daar uit te halen?