Wat is mijn recht bij gegeven spullen die nu terug moeten

Spullen gekregen zonder zwart op wit en nu wil diegene de spullen terug. Wat is mijn recht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K

Het beste antwoord

Hoewel het in de juridische wereld altijd afhangt van de omstandigheden van het geval, kan ik op grond van de geringe gegevens die jij gegeven hebt de volgende inschatting maken:

Als hij jou iets geeft en dat ook echt wilt (dus niet onder druk van bedreiging/bedrog/dwaling/misbruik van omstandigheden) en jij aanvaardt dat (dat wordt bij schenking al aangenomen als je het niet direct afwijst), dan is daarmee een geldige schenkingsovereenkomst tot stand gekomen. Dat kan ook mondeling. Je hoeft de goederen dus niet terug te geven. Jij bent er eigenaar van geworden.

Nu weet ik niet of het om waardevolle goederen gaat, maar mocht hij het tot een juridische procedure laten komen, dan ligt de bewijslast op hem om te bewijzen dat jullie overeenkomst niet geldig is. In het burgerlijk recht geldt namelijk dat degene die iets beweert, dat ook moet bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tsjaa, eigenlijk was de slimste manier het zwart op wit te krijgen; probeer te overleggen met degene van wie je de spullen kreeg waarom hij/zij de spullen gaf en nu weer terug wilt. Probeer een eerlijke deal te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou terug geven want hij zegt gewoon dat je ze geleend hebt en je hebt verder geen bewijs dat het jou spullen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarentegen heeft hij toch ook geen bewijs dat het zijn spullen zijn....toch?
De spullen staan in jouw huis, dus is het jouw eigendom!
De spullen zijn gegeven, een mondelinge overeenkomst.
Wil diegene zijn of haar spullen terug dan moet het in overleg en het goedkeuren van de op dat moment eigenaar!

Dus hou jij voet bij stuk dan blijven die spullen bij jouw!
En zal de vorige eigenaar een langdurig juridisch gevecht aan moeten gaan die hij/zij hoogstwaarschijnlijk gaat verliezen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb begin jaren 90 meubels vervoert voor een meubelwinkel en toen we een salontafel + 2 en 3 zits hadden afgeleverd bleken de mensen niet te kunnen betalen!
De zending was onder rembours, maar omdat we de spullen al binnen hadden gebracht en de mensen ons op dat moment de deur wezen, hadden wij geen poot om op te staan op dat moment.
Dit werd een zaak voor hogerhand!
De afloop heb ik niet meegemaakt omdat ik toen veranderde van werkgever!

Toegevoegd na 41 minuten:
Even als toevoeging:

Je kunt beter vragen wat zijn/haar recht is in dit geval!

Momenteel is het jouw wettig eigendom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt toch echt van diverse dingen af die jij hier niet vermeldt.
zo kun je hier elk antwoord krijgen wat jij maar horen wilt.

heb jij de gever wel goed verstaan?
heb jij de gever wel goed begrepen?
wie is de gever? een zakelijk contact? een kennis, of zus of een ex?
gaat het om grote dingen of iets wat heel vaak aan elkaar wordt geleend zoals cd's, dvd's, boeken, gereedschap, e.d.

wil je een góéd antwoord hebben,
dan zul je meer informatie moeten geven.

je kan je ook druk maken om wat jouw plicht is,
ipv wat jouw recht is.
dat is op zich net zo logisch.

lig je in scheiding? dan ervaren nogal wat mensen dat dingen van hen zijn, terwijl ze toch echt van de ander zijn.

zijn dingen gewoon even uitgeleend?
dan ervaren sommige types ze als gegeven, en dan kan de goedbedoelende uitlener ineens fluiten naar zijn eigendom.

had jij een banaan in je oren toen de gever zei dat die ze alleen even ergens wilde stallen?

en zo zijn er nog ontelbare mogelijkheden te bedenken.
zowel in jouw voordeel,
als ook in het voordeel van de ander.

met het ene regeltje dat je nu geeft, is wel EEN antwoord te geven, maar niet HET antwoord waar je compleet van op aan kunt.

en omdat je hier zo vaag bent,
is de kans dat het met de spullen anders is dan jij leuk vindt,
niet afwezig.

de kans dat er destijds niet helder gecommuniceerd is,
lijkt mij aanzienlijk.

vergeet je plichten niet,
voordat je onterechte eisen afdwingt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het vermoedde dat het hier gaat om beëindiging van een liefdes relatie.

Daar het hier gaat om een "kort" durende relatie zijn beide verplicht de in relationele sfeer geschonken artikelen terug te geven aan de schenker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
moreel gezien misschien wel ja, maar wettelijk gezien toch niet theo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is weldegelijk wettelijk geregeld. Dit is een hele oude wetgeving. Als een jonkheer verliefd werd op de keukenmeid en haar een prachtige ring schonk moest vaders deze terug kunnen halen als hij het niet eens was met de relatie. De handhaving van deze wet is gebaseerd op het volgende: Schenker heeft in de relationele sfeer dit aan de "toekomstige" partner geschonken om met haar een langdurende relatie op te bouwen, indien de relatie beëindigd wordt kan het niet zijn dat het kapitaal van de schenker door beëindiging getroffen wordt. Ook is het ter voorkoming van fraude / oplichting. Het aangaan van een kortstondige relatie zonder enige verbinding en zich te verrijken aan de gekozen partner.
Rieneke1
12 jaar geleden
kijk, zo leer je nog eens wat! :)
dank en plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor zitten we toch op Goeie Vraag. Om te leren van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook + van mij, dit heb ik nooit geweten.
*gaat nadenken wat ze in het verleden ooit van lovers gekregen heeft en hoe dit te beschermen*