Zijn schepen wettelijk verplicht om schipbreukelingen op te pikken?

Als een schip op zee een schipbreukeling (of meerdere) signaleert, moet de crew dan, volgens de wet, deze persoon aan boord nemen?
Of is dit een erecode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

De schepen zo wie zo niet en de leidinggevende op het schip alleen onder bepaalde omstandigheden.
Het groot vaarbewijs maakt hier bv al melding van. Ook internationaal is dit geregeld.
Iedereen heeft de verplichting iemand in nood naar beste inzicht en weten te HELPEN.
De enige uitzondering op deze verplichting is het geval dat de hulpverlener zichzelf in gevaar moet brengen om het slachtoffer te redden.
Als je je eigen schip en bemanning in levensgevaar moet brengen is er geen kapitein die hiervoor de opdracht zal geven. Wel ben je verplicht in dit soort omstandigheden een mayday uit te zenden naar omringende schepen en de reddingdiensten. Ook kun je beslissen om in de buurt te blijven. Een morele verplichten heb je onder alle omstandigheden en daar kun je op worden aangesproken. Op zee en op de wal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet of de wet zegt dat je dat per se moet doen, maar als je 't niet doet, bevat de wet wel iets over nalatigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij bega je een misdaad tegen de mensheid als je dat doet. Het staat in een aantal verdragen dat je schipbreukelingen MOET oppikken. In tijden van oorlog is het een oorlogsmisdaad om het niet te doen. De drenkelingen worden dan krijgsgevangenen maar het is beter dan dood op zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft hem niet op te pikken als hij het overleefd
maar als je denkt laat maar gaan en hij gaat dood dan ben je schuldig aan (ik weet het niet zeker) nalatigheid
dus als hij het overleefd niks aan de hand.
Dit gaat over Nederlandse wetgeving. Ik weet niet hoe het zit in andere landen of internationale wateren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij zijn het niet verplicht maar er is een code onder de zeelieden . dat er een schip of drenkeling in nood is dan iedereen helpen die in redelijke omgeving van het in nood verkerende schip of drenkeling is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn internationale verdragen over drenkelingen.
Ze moeten aan boord genomen worden.
De landen die deze verdragen hebben ondertekend moeten zich hier aan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,

Daarnaast is het verboden om personen in hulpbehoevende toestand achter te laten. Ook op land