Mag de huurder van jouw woning altijd ongevraagd en onaangekondigd het huis betreden?

Ook in het geval van een woning waar meerdere studenten wonen, en de gangpaden zijn openbaar?

Toegevoegd na 7 minuten:
ik bedoelde de verhuurder.. stom stom stom :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Een verhuurder van kamers mag wel het pand betreden (denk aan: voor reparaties en dergelijke), maar niet de kamers zelf, zonder toestemming dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, de huurder mag altijd ongevraagd en onaangekondigd het huis betreden, daar betaald hij immers huur voor.

Er vanuitgaande dat je verhuurder bedoeld: Hij mag niet ongevraagd/onaangekondigd de kamer waar jij huur voor betaald betreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde de verhuurder.. stom stom stom :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Dacht ik al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de oplettende meligheid
Als je de 'VERhuurder' bedoeld, is het antwoord nee, je zou hem hier voor kunnen aanklagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de sociale huisvesting een eigen monteur stuurt zonder aankondiging, en deze moet iets aanpassen aan de meterkast of iets dergelijks.. mag je hem dan weigeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meterkast staat op de gang, die volgens jouw zeggen wel openbaar is en dat de monteur komt lijkt me in jullie eigen belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wet staat van niet, tenzij in het contract anders is overeengekomen. Dus in het algemeen JA, als de verhuurder dat perse wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet dat bezoek wel aankondigen. Hij mag niet om 8 uur bij jou aanbellen.
Volgens mij mag hij het huis ongevraagd betreden als het een pand betreft opgedeeld in kamers, dus niet ongevraagd de kamers betreden. Douche, wc, keuken, trap inspecties uitvoeren lijkt me normaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals Hippo dit dus al aangaf ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee absoluut niet
De huurder heeft onder andere de volgende rechten:

De huurder heeft recht op rust en woongenot, oftewel wonen zonder overlast van de verhuurder.

De huurder heeft recht op privacy. De verhuurder mag niet zonder toestemming van de huurder zijn kamer betreden.

Je kan de verhuurder hier op aanspreken. Als dit niet lukt doe je dit nogmaals schriftelijk (heb je bewijs) voor je verdere stappen onderneemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
wel de gangen e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat voornamelijk over openbare ruimten.. maar we hebben wel één voordeur
Ah, maar in dit geval is het niet jouw woning (dat is het pas als je ook de hele woning huurt) maar alleen jouw kamer.

Van de gangpaden mag je gebruik maken, maar anders dan wanneer je het hele huis huurt, zijn het niet jouw gangpaden.

Het stuk van jou mag de verhuurder niet ongevraagd en onaangekondigd betreden, maar de gedeeltes die niet van jou zijn en die je slechts mag gebruiken, mag hij wel ongevraagd en onaangekondigd betreden.

Ter vergelijking: ik woon in een appartement, met acht appartementen aan een trap en een gezamenlijke buitendeur met een slot. Stel dat ik zou huren, dan zou de verhuurder niet mijn appartement binnen mogen lopen. Maar wel de buitendeur in mogen en het trappenhuis (vergelijkbaar met jullie gangpaden) betreden.

Dat trappenhuis is (net als jullie gang) niet openbaar, het zit achter een afgesloten deur en mensen die er niets te zoeken hebben, mogen er niet zijn. Maar het is ook niet privé, het is niet speciaal mijn stuk of het stuk van één van de andere huurders. Wij als huurders hebben gebruiksrecht, en de verhuurder mag er gewoon ongevraagd komen, bijvoorbeeld om een lamp te vervangen.

De gang in jullie studentenhuis komt misschien meer over als deel van een woning dan een trappenhuis, maar het heeft ongeveer dezelfde status.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de openbare ruimtes. Niet je appartement. Voor dat laatste heeft hij jouw toestemming nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet meer dan fatsoenlijk dat een verhuurder zich even normaal aanmeldt voordat hij binnenkomt.
Strikt juridisch heeft hij die toegang wel.Maar een rechter zal kijken of verhuurder op een redelijke manier van die bevoegdheid gebruik maakt.

Je kunt dus altijd vragen of verhuurder tijdig aangeeft wanneer hij binnen wil komen.Let zelf ook even op als huurder.

Als verhuurder van woningen heb ik zelf meegemaakt dat
huurders mij vroegen personeel langs te sturen voor reparaties etc.Mijn personeel werd dan soms geconfronteerd met openstaande deuren. Bij binnenkomst zag mijn personeel soms dames/heren volop in actie in bed.