Wanneer heb ik recht op een ANW uitkering? En klopt het dat een ANW uitkering slechts een jaar wordt uitgekeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
Algemene nabestaande wet geeft een uitkering in de meeste gevallen tot je met pensioen gaat.
fisbel
10 jaar geleden
Maar als je teveel inkomen hebt (sommige inkomens tellen niet of slechts gedeeltelijk mee) óf als je per ongeluk geboren bent ná 1949 óf minder dan 45% arbeidsongeschikt bent óf geen minderjarig kind hebt val je overal buiten. Die groep wordt steeds dus steeds groter. Immers: de groep geboren vóór 1950 heeft inmiddels bijna de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Antwoorden (2)

Als iemand overlijdt, heeft dit vaak financiële gevolgen voor de partner en kinderen. De overheid wil dat nabestaanden verzekerd zijn van een basisinkomen. Daarom kunnen zij aanspraak maken op een uitkering via de Algemene nabestaandenwet (Anw). Het kabinet wil de duur van de nabestaandenuitkering gaan beperken tot 1 jaar. Dit voorstel geldt alleen voor nieuwe gevallen. Dit is een voorstel en is dus nog niet definitief.
Als uw partner overlijdt, heeft u recht op een nabestaandenuitkering. Hiervoor gelden wel voorwaarden. Zo moet uw partner verzekerd zijn geweest voor de Algemene nabestaandenwet (Anw).
De Algemene nabestaandenwet (Anw) kent verschillende uitkeringen. De hoogte van de Anw-uitkering verschilt per soort uitkering en hangt soms ook af van uw inkomen. De uitkering is maximaal 70% van het nettominimumloon.
Uw nabestaandenuitkering stopt als u niet meer aan de voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld als u de AOW-leeftijd bereikt. Of als uw woonsituatie verandert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U krijgt een nabestaandenuitkering Anw als:
* uw partner in Nederland woonde of werkte, én
* u nog niet de AOW-leeftijd heeft, én
* u voor een kind zorgt dat jonger is dan 18 jaar óf u voor 1 januari 1950 geboren bent * óf u voor meer dan 45% arbeidsongeschikt bent.
Bron: http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/partner_overlijdt/

De SVB heeft een module om te bepalen of u voor een ANW-uitkering in aanmerking komt:
Bron: http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/bepaal_zelf/index.jsp

En bekendgeworden na het afluisten van het Herstakkoord medio oktober 2014:
Het plan was de nabestaandenuitkering tot maximaal 1 jaar te beperken voor mensen die vanaf 1 juli 2014 recht op een nabestaandenuitkering krijgen. Dat gaat niet door.
Bron: http://www.svb.nl/int/nl/anw/actueel/nieuwsoverzicht/131014_ingreep_niet_door.jsp
fisbel