doodstraf peru?

volgens john van de heuvel in kvdb was de doodstaf (mocht die er weer komen) voor joran van der sloot geen optie omdat dat wettelijk niet toegestaan is dat op rechtzaken die nu bezig zijn of al geweest zijn toe te passen.

hij maakt maakt hier dus onderscheid, een wet die de doodstaf herinvoert is mogenlijk. maar een wetswijziging ivm wie er aanspraak maakt op de doodstraf niet. klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Peru overweegt om de doodstraf weer in te voeren, ( dit is als eerder geprobeerd, maar toen was er geen meerderheid ) Als het inderdaad weer ingevoerd wordt, dan heeft het geen gevolgen voor Joran, omdat allen rechtzaken die nu lopen , (en ook de reeds veroordeelden) hier niet voor in aanmerking komen. Dat is zo, omdat dan al die zaken volgens de wet opnieuw gedaan moeten worden, het kan niet met een eventuele wetswijziging zoals jij suggereert.

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik las dat Joran eventueel de doodstraf zou kunnen krijgen: dat klopt niet. Althans, in Nederland en in elk ander beschaafd land kan dat niet. De reden is: rechtszekerheid. Als jij NU een misdaad pleegt, waarop NU een bepaalde maximumstraf staat, heb jij de rechtszekerheid dat je, na een veroordeling, maximaal DIE maximumstraf kunt krijgen. Als NA jouw misdrijf maar VOOR jouw veroordeling de wet wordt veranderd, heeft dat op jou geen invloed. Dat zou niet eerlijk zijn.

Nee,voor zover ik begrepen heb,kan vd sloot hier niet de doodstraf voor krijgen,maar hij overleeft zijn straf toch niet...hopelijk.

Bij een ontwikkelde rechtsstaat gelden voor een verdachte, in het geval van een wetswijziging na een gepleegd delict, altijd de meest gunstige wetten. Als de wetten voor de wetswijziging gunstiger waren voor de verdachte, bijv dus nog geen invoering van de doodstraf, dan gelden de wetten van voor de wijziging. Zijn de wetten er gunstiger op geworden door de wijziging, dan mag de verdachte hier aanspraak op maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100